Ihminen ja ympäristö, kevät 2024

Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: Kurssilla perehdytään ihmisen ja luonnon suhdetta jäsentäviin näkökulmiin yhteiskuntamaantieteen ja ympäristöpolitiikan näkökulmista. Opintojaksossa tutustutaan ihmisen ja luonnon suhdetta koskeviin käsityksiin, luontosuhteeseen sekä luonnon hyödyntämisestä seuranneisiin ympäristöongelmiin ja niiden taustalla ihmisen arjessa vaikuttaviin yhteiskunnallisiin tekijöihin ja näiden tutkimuksen näkökulmiin. Luentojen, ryhmätöiden ja työpajojen teemat ovat ajankohtaisia liittyen mm. kestävään kehitykseen, kestävyyssiirtymään, energiamurrokseen, ilmastonmuutoksen, luonnon monimuotoisuuteen ja kaupungistumiseen. Opiskelijoiden tiedeviestinnän harjoitukset käsittelevät ajankohtaisia teemoja kuten kuluttamista, vesivarojen hallintaa tai vaikkapa metsäpolitiikkaa. Teemat valikoituvat opiskelijoiden oman kiinnostuksen ja ajankohtaisuuden mukaan. Kurssin monimuoto-opetuksen teemoissa kiteytyy vahvasti ihmisen vaikutus ympäristöön ja toisaalta myös luonnon vaikutus ihmisen hyvinvointiin.

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• tunnistaa ihmisen ja ympäristön suhteen peruskysymyksiä sekä tuntee tätä suhdetta jäsentäviä yhteiskuntatieteellisiä käsitteitä ja keskusteluja
  • pystyy määrittelemään ajankohtaisia ympäristökysymyksiä ja keskustelua
  • osaa käydä kriittistä keskustelua ja osaa käyttää erilaisia lähteitä keskustellessaan ja kirjoittaessaan ympäristökysymyksistä
  • opiskelija osaa soveltaa oppimiaan ihmisen ja ymäristön suhteen peruskysymyksiä toimiessaan asiantuntijaryhmässä

Kohderyhmä: Oppiaineesta kiinnostuneet, uuden opetettavan aineen tarvitsevat/haluvat opettajat (edellyttää perus- ja aineopintoja), väyläopinnoista tutkinto-opiskelijaksi kiinnostuneet.

Opintojaksolle voidaan ottaa max. 15 Avoimen yliopiston opiskelijaa.

Suoritustavat: Luento-opetusta (12 t) + luentoihin liittyvä ennakkolukemisto (itsenäistä opiskelua noin 24 t) + ryhmätyöskentelyä ja siihen liittyvä tiedonhankintaa (noin 40 t), työpaja (noin 2 t), loppuseminaari (6 t) ja tiedeviestinnän kirjoitusharjoitus, joka on opiskelijan itsenäisen lopputyö (noin 30 t).

Toteutustavat: Lähiopetus. Kurssi alkaa luento-osuudella (12 t). Luentoihin liittyvä materiaali on Digicampus-alustalla ja jokaiseen luentoon liittyy 1-3 ennakkomateriaalia (esim. artikkelia, videomateriaalia tai raporttia). Ensimmäinen johdantoluento on pakollinen. Sen lisäksi pakollisia kertoja ovat työpaja ja loppuseminaari sekä aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn (työpajojen valmisteluun) ja työpajaan. Työpajan valmistelu ja toteutus tehdään ryhmätyönä, halutessaan ryhmät voivat tavata etänä.

Opettaja: Irmeli Mustalahti

Opintojakso toteutetaan 16.1. - 27.3.2024 välisenä aikana. Opintojakson tarkemmat tiedot ja aikataulut löytyvät Pepin opinto-oppaasta. Avoimen yliopiston opiskelijat suorittavat opintoja tutkinto-opiskelijoiden aikataulujen ja suoritustapojen mukaisesti.

Opintojaksolle voidaan ottaa max. 15 Avoimen yliopiston opiskelijaa.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15 € / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Päiväopetus
2 kuukautta
Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Opintojaksolle voidaan ottaa max. 15 Avoimen yliopiston opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00