Iäkkään hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen, syksy 2023

90 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tavoitteet

• Opiskelija pystyy kuvaamaan keskeiset yksilön elämänkulkuun vaikuttavat tekijät ja fyysiset, kognitiiviset sekä psykologiset vanhenemismuutokset
  • Opiskelija ymmärtää ravitsemuksen, suunterveyden ja liikunnan merkityksen iäkkään ihmisen terveyden ja toimintakykyisyyden edistämisessä sekä tietää menetelmät, joilla iäkkään ihmisen hyvinvointiin voidaan vaikuttaa
  • Opiskelija tuntee keskeiset toimintakyvyn arvioinnin osa-alueet ja arvioinnissa yleisimmin käytetyt mittarit ja menetelmät

• Elämänkulku, vanheneminen ja vanhenemismuutokset
  • Terveydentilan ja toimintakyvyn arviointi.
  • Vanhuuden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen: sairauksien ehkäisy, psykososiaalinen aktiivisuus toimintakyvyn edistäjänä, liikunnan, ravitsemuksen ja suunterveyden merkitys toimintakyvyn ylläpitämisessä ja sairauksien ehkäisyssä.

Kohderyhmä

Käytännön vanhustyössä toimivat sekä hallinto- ja suunnittelutehtävissä työskentelevät henkilöt sekä muut aiheesta kiinnostuneet. Gerontologian perusopintokokonaisuus on myös hyödyllinen ja virikkeellinen sivuaine yliopiston eri pääaineiden opiskelijoille.

Opintojakso on suoritettavissa ajalla 24.10.-7.12.2023. Ilmoittautuminen syksyn toteutukselle päättyy 13.10.2023.

• Tentti to 7.12.2023 klo 16.00-18.00 ja uusintatentti ti 9.1.2024 klo 16.00-18.00

Suoritustapa

Verkko-opinnot: Itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä, luentotallenteet, muut oppimateriaalit ja oppimistehtävät; verkkotentti.

Arviointi

H-5: Oppimistehtävät verkossa hyv-hyl ja tentti 0-5.

Opettaja

Professori Eija Lönnroos

Dosentti, FaT Johanna Jyrkkä

Kirjallisuus ja oppimateriaalit

Rantanen T, Kokko K, Sipilä S, Viljanen A. Gerontologia. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki, 2022. Oppikirja soveltuvin osin.

Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen, M. Geriatria. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki, 2016. Oppikirja soveltuvin osin.

Ravitsemussuositukset ikääntyneille.

Lisäksi Moodle-oppimisympäristöstä löytyvä muu jaksolle osoitettu opiskelumateriaali

Opintojaksojen hinta on 15 € /opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Opintojakso toteutuu ajalla 24.10.-7.12.2023. Ilmoittautuminen on avoinna 1.8.-13.10.2023.

Opinnoissa on aikataulutettuja tehtäviä ja tehtävänpalautuksia heti jakson alusta alkaen. Moodle verkko-oppimisympäristöön tulee kirjautua heti opintojakson alkaessa. Tarkempia tietoja toteutuksesta annetaan opintojakson oppimisympäristössä.

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi kymmenen päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-01 09:00