Geoinformatiikan ja kartografian perusteet, kevät 2024

Kampus tai kaupunki:
Joensuu
Kategoria:
Juridiikka ja yhteiskunta, Ympäristö- ja luonnontieteet
Toteutusmuoto:
Lähiopetus, Etäopetus
Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Sisältö: Opintojakson tavoitteena on perehtyä erilaisten esimerkkien avulla keskeisiin alueellisen aineiston kartografisen esittämisen muotoihin ja perusmenetelmiin. Kurssi toimii perustana geoinformatiikan muille opintojaksoille.

Keskeinen sisältö:

• karttaprojektiot, koordinaattijärjestelmät, sijaintitieto
  • paikkatietoaineistojen ominaisuudet, aineistojen hankkiminen ja saatavuus, perusanalyysit ja sovellukset
  • kartografinen esittäminen, kartat viestinnän välineenä, teemakartan laadinnassa huomioitavat asiat
  • kartografian ja geoinformatiikan historia ja kehitys
  • harjoituksissa muokataan ja analysoidaan erilaisia paikkatietoaineistoja ja tuotetaan teemakarttoja paikkatieto-ohjelmiston avulla.

Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• tuntee geoinformatiikan perusteet ja keskeiset käsitteet.
  • tunnistaa paikkatiedon erilaisia käyttötarkoituksia.
  • osaa tarkastella, muokata, analysoida ja visualisoida paikkatietoaineistoja paikkatieto-ohjelmistolla.
  • hallitsee kartografisen esittämisen perusteet.

Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: digitalisaatio, kriittinen ajattelu, oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen, vuorovaikutus ja viestintä.

Edellytykset: Kurssille osallistujien tulee hallita tietotekniset perustaidot (Word, Excel ja Windows-resurssienhallinta).

Kohderyhmä: Oppiaineesta kiinnostuneet, uuden opetettavan aineen tarvitsevat/haluvat opettajat (edellyttää perus- ja aineopintoja), väyläopinnoista tutkinto-opiskelijaksi kiinnostuneet.

Suoritustavat: Luennot 12-14 h. Harjoitukset: 14 h ohjattua, joissa 70% osallistumisvelvoite + itsenäinen harjoitus + itsenäinen työskentely. Harjoituksissa opiskellaan paikkatieto-ohjelmiston käyttöä (ArcGIS Pro) ja geoinformatiikan menetelmiä. Harjoitustöistä laaditaan portfolio. Kurssilla luettaviin artikkeleihin ja muuhun materiaaliin liittyvät oppimistehtävät.

Toteutustavat: Luennot ovat etäopetusta. Ohjatut harjoitustyöt ovat lähiopetusta ja vaativat läsnäoloa Joensuun kampuksella, harjoituksiin ei voi osallistua etänä.

Opettaja: Sonja Kivinen

Opintojakso toteutetaan 9.1. - 4.3.2024 välisenä aikana. Opintojakson tarkemmat tiedot ja aikataulut löytyvät Pepin opinto-oppaasta. Avoimen yliopiston opiskelijat suorittavat opintoja tutkinto-opiskelijoiden aikataulujen ja suoritustapojen mukaisesti.

Yksittäisen opintojakson hinta on 15 € / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​
Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Päiväopetus
2 kuukautta
Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00