Elimistön säätelyjärjestelmät (ELISA), kevät 2024

Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Sosiaali- ja terveysala, Ympäristö- ja luonnontieteet
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Itsenäinen opiskelu
Hinta:
90 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Hermosto, keskushermoston rakenne ja sen kehitys. Hermosolut ja niiden toiminta. Aktio- ja lepopotentiaali, neurotransmissio ja transmitterijärjestelmät. Aivorunko, ja aivohermot, veriaivoeste, aivojen verenkierto ja liquorkierto. Somatosensorinen järjestelmä, sensoriset reseptorit, tuntoaisti. Kipu, analgesia ja lämmönsäätely. Kemialliset aistit (haju, maku), kuulo- ja tasapainoaistit, näköaisti ja silmä sekä näköaistimusten sentraalinen prosessointi. Aivojen motoriset säätelyjärjestelmät, korkeammat aivotoiminnot, ikääntyminen sekä neurodegeneratiiviset sairaudet. Endokriininen järjestelmä, keskeisten umpieritysrauhasten merkitys ja toiminta sekä endokriinisen järjestelmän yhteistyö keskushermoston kanssa. Neurohumoraalinen säätely. Sukuelimistön toiminta, hedelmöittyminen ja raskaus. Sukupuoli- ja kasvuhormonit kasvun, lisääntymisen ja kehityksen säätelyssä. Luonnollinen ja hankittu immuniteetti. Yliherkkyys ja immuunijärjestelmän toimintahäiriöt.

Suoritustapa: Verkko-opinnot: Tentti verkossa, jaksonaikainen arviointi liittyen suoritustavoissa mainittuihin pakollisiin Moodle-testeihin (tentin tulosta nostava suoriutuminen huomioidaan opintojakson arvosanan määräytymisessä).

Kirjallisuus: Leppäluoto, Kettunen, Rintamäki, Vakkuri, Vierimaa, Lätti: Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan, Sanoma Pro, 7.-8. painos tai uudempi.

Opintojaksolla on eLearnMoodle-oppimisympäristö, jossa ovat luentomateriaalit, videoluennot, ryhmäopetusmateriaalit sekä muut jakson aihepiiriin liittyvät oheismateriaalit.

Lisäksi suositeltava kirja: Vauhkonen, Holmström: Sisätaudit, Sanoma Pro, 4.-5. Painos (2012 tai uudempi)

Opintojakso toteutuu 26.2. – 6.5.2024

Suoritustapa: Verkko-opinnot: Tentti verkossa, jaksonaikainen arviointi liittyen suoritustavoissa mainittuihin pakollisiin eLearnMoodle-testeihin (tentin tulosta nostava suoriutuminen huomioidaan opintojakson arvosanan määräytymisessä).

Esitietovaatimukset: Johdanto ihmisen biologiaan ja tuki- ja liikuntaelimistö (JIBTU) 2 op ja Biomolekyylit ja organellit (BIMO) 3 op (tai vastaavat tiedot).

Opintojakso päättää ihmisen biologian opintojaksokokonaisuuden, jossa käsitellään ihmisen elinjärjestelmiä ja niiden toiminnan säätelyä. Jakson päätyttyä opiskelija osaa keskushermoston rakenteen ja toiminnan perusteet sekä sen kytkeytymisen elimistön endokriiniseen järjestelmään. Osaa neurotransmission periaatteet sekä lepo- ja aktiopotentiaalin mekanismit. Osaa somatosensorisen järjestelmän ja aistien taustamekanismit sekä aistimusten sentraalisen säätelyn. Tietää miten aivojen motoriset systeemit toimivat. Hallitsee korkeampien aivotoimintojen mekanismit. Osaa ikääntymisen aiheuttamat hermoston muutokset mukaan lukien yleisimmät neurodegeneratiiviset sairaudet. Osaa elimistön keskeisten hormonien toiminnan ja merkityksen elimistön kehityksen, lisääntymisen ja homeostaasin säätelyssä sekä tuntee tavallisimmat hormonitoiminnan häiriöihin liittyvät sairaudet. Osaa perusteet ihmisen immuunijärjestelmistä, niiden yhteistoiminnasta ja tuntee yleisimpien immuunitautien ja yliherkkyystilojen taustoja.

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille.  Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15 €/ opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksenopintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Kellonajasta riippumaton

26.2.2024 – 6.5.2024. Lopputentti 6.5.2024, 1.uusintatentti 20.5.2024 ja 2.uusintatentti 17.6.2024.

Ilmoittautuminen päättyy 19.2.2024.

Suomi

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00