Demokratia ja osallisuus yhteiskunnassa, lv. 2023-2024

5 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Kategoria:
Ravitsemus ja lääkeala, Opetus, kasvatus ja psykologia, Juridiikka ja yhteiskunta
Toteutusmuoto:
Itsenäinen opiskelu, Lähiopetus, Etäopetus
Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tämä opintojakso kuuluu Sosiaalipedagogiikan aineopintokokonaisuuteen (yhteiskuntatieteet).

Osaamistavoitteet

Opiskelija

• tuntee demokratiaan, osallisuuteen ja niiden edistämiseen liittyvää keskustelua
  • ymmärtää kansalaisuuden moninaisuutta käsitteenä ja ilmiönä
  • tuntee kansalaistoiminnan eri muotoja
  • osaa tunnistaa osallisuuden ja yhteiskunnallisen osallistumisen merkityksiä yksilöiden, yhteisöjen ja yhteiskuntien hyvinvoinnille.

Geneeriset taidot: Kriittinen ajattelu, Vuorovaikutus ja viestintä

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään demokratian, osallisuuden ja kansalaisuuden käsitteisiin ja niihin liittyvään keskusteluun, demokratian ja kansalaistoiminnan muotoihin, kansalaisaktivismin kysymyksiin sekä osallisuuden ja yhteiskunnallisen osallistumisen hyvinvointimerkityksiin.

Edeltävät opinnot: Sosiaalipedagogiikan perusteet tai vastaavat tiedot

Opetus ja suoritustavat

Luennot (12 t) ja niiden oheislukemisto, esseeseminaariin järjestäytyminen (2 t), pareittain kirjoitettava keskusteluessee luentojen ja oheismateriaalin perusteella (perehdytään hyvin yhteen oheiskirjallisuuslistan kirjaan), esityksen laatiminen keskusteluesseen pohjalta ja sen esittäminen seminaaritapaamisissa (8 t) sekä henkilökohtainen reflektiotehtävä seminaarien annista. Seminaaritapaamisiin osallistuminen on pakollista.

Luennot ja seminaaritapaamiset järjestetään kasvokkaisena läsnäolo-opetuksena, johon on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä. Osallistumista läsnäolo-opetukseen suositellaan mahdollisuuksien mukaan. Seminaaritapaamisiin osallistuminen on pakollista. Luentoja tai seminaaritapaamisia ei tallenneta.

Luento-opetus: 23.10. - 30.11.2023

Opetus järjestetään hybridiopetuksena eli luennoille ja seminaariin voi osallistua joko lähiopetuksena Kuopion kampuksella tai etäyhteydellä zoomissa.

Opintojakso on aikataulutettu ja integroitu yliopiston perus- eli tutkinto-opetukseen. Tarkempi aikataulu Pepin opinto-oppaassa (nähtävillä viimeistään elokuussa).

Arvosteluperusteet

Arvosanasta 50 % muodostuu keskusteluesseestä, 30 % seminaariesityksestä ja 20 % reflektiotehtävästä.

Opettaja

Sanna Ryynänen

Oppimateriaalit

Jokainen tutustuu opintojakson kuluessa vähintään yhteen seuraavista:

• Barry, M.: Youth policy and social inclusion: critical debates with young people. London: Routledge 2005.
  • Eskelinen, T.: Demokratia utopiana ja sen vastavoimat. Tampere: Vastapaino, 2019.
  • Goodwin, J. & Jasper, J.M. (toim.): The Social Movements Reader: Cases and Concepts. Wiley, 2014.
  • Gretschel, A. & Kiilakoski, T. (toim.): Demokratiaoppitunti: lasten ja nuorten kunta 2010-luvun alussa. Nuorisotutkimusverkosto, 2012.
  • Kennelly, J.: Citizen Youth. Culture, Activism, and Agency in a Neoliberal Era, 2011.
  • Luhtakallio, E. & Mustranta, M.: Demokratia suomalaisessa lähiössä. Into 2017.
  • May, V.: Connecting self to society: belonging in a changing world. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013.
  • Yuval-Davis, N.: The Politics of Belonging. Intersectional contestations. Thousand Oaks: Sage, 2011.
  • muu opettajan kanssa sovittava kirjallisuus sekä opettajan osoittamat artikkelit

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit. Jos opintojakson opetukseen voi ilmoittautua jatkuvasti, opiskeluoikeusaika on 1.8. - 30.7.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Päiväopetus

Luento-opetus: 23.10. - 30.11.2023

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-08 09:00