Biomolekyylit ja organellit (BIMO), syksy 2023

Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Sosiaali- ja terveysala, Ympäristö- ja luonnontieteet
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Itsenäinen opiskelu
Hinta:
45 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Opintojakso antaa hyvät pohjatiedot biomolekyylien ja organellien rakenteen ja toiminnan merkityksestä ihmissolun toiminnassa.

Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa nimetä elimistön biomakromolekyyliryhmät ja organellit sekä niiden rakenteet ja tehtävät.
- osaa eritellä proteiinien elämänkaaren vaiheet.
- ymmärtää entsyymien merkityksen solun toiminnassa.
- osaa eritellä entsyymiaktiivisuuden säätelymekanismeja.
- osaa kuvata solukalvon rakenteen ja tehtävät.

Suoritustapa: verkko-opinnot; Biomolekyylien (nukleotidit, nukleiinihapot, sokerit, hiilihydraatit, aminohapot, proteiinit, rasvahapot, lipidit) rakenne ja toiminta, organellien rakenne ja toiminta, proteiinien elämänkaari (translaatio, kohdentaminen, laskostuminen, translaationjälkeiset muokkaukset, proteiinien hajotus), entsyymit, entsyymiaktiivisuuden säätely, solukalvon rakenne, kalvoliikenne.

Jakson pakollisten oppimistehtävien, testien, itsearvioinnin ja lopputentin suorittaminen eLearnMoodle-ympäristössä.

Loppukuulustelu verkossa, jaksonaikainen arviointi liittyen suoritustavoissa mainittuihin pakollisiin Moodle-testeihin (lopputentin tulosta nostava suoriutuminen huomioidaan opintojakson arvosanan määräytymisessä). Jakson arviointiasteikko 0 (hylätty) – 5 (erinomainen)

Kirjallisuus: Jyrki Heino ja Matti Vuento: Biokemia ja solubiologia, 1. painos, v 2019 (tai vanhemmat painokset nimellä Biokemian ja solubiologian perusteet) (soveltuvin osin), e-kirja. - Solunetti-verkkomateriaali (http://www.solunetti.fi/). - alustavaksi luettavaksi Juhani Leppäluoto ym: Anatomia ja fysiologia. Rakenteesta toimintaan, kpl 2 Solu. e-kirja. - muu eLearnMoodlessa osoitettu materiaali, esim. verkkosivut tai artikkelit

Sisältö

Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija

- osaa eritellä proteiinien elämänkaaren vaiheet.

- ymmärtää entsyymien merkityksen solun toiminnassa.

- osaa eritellä entsyymiaktiivisuuden säätelymekanismeja.

- osaa kuvata solukalvon rakenteen ja tehtävät.

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Yksittäisen opintojaksojen hinta on 15 €/opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksenopintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Kellonajasta riippumaton

14.9.2023 – 24.10.2023. Lopputentti 24.10.2023. 1.uusintatentti 20.11.2023 ja 2.uusintatentti 15.12.2023.

Opintojaksolle ilmoittautuminen Opintopolussa viimeistään 7.9.2023.

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautuminen opintojaksolle

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu-ja perumisehtoihin ja ilmoittautumisohjeisiin. Muissa ilmoittautumiseen ja opintomaksuihin liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä koulutussihteeriin (kts. yhteystiedot alla).

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-01 09:00