Biomekaniikan perusteet ja käyttösovellutukset, kevät 2024

Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• ymmärtää fysiikan peruslakien merkityksen ihmisen liikkeessä ja toiminnassa
  • yhdistää mekaniikan lainalaisuuksia biologisten systeemien ja rakenteiden toimintaan
  • tutkia ihmisen tuottamia voimia ja liikettä
  • ymmärtää lihasten toiminnan mekaniikan näkökulmasta
  • tietää liikkumisen/kävelyn biomekaniikan perusteet
  • tuntee erilaisia biomekaniikan sovelluskohteita

Sisältö

Fysiikan peruslait, biomekaniikan ja kinesiologiat perusteet, liikkumisen ja kävelyn biomekaniikka, liikkeeseen vaikuttavat voimat, voiman mittaaminen ja mitkä siihen vaikuttavat, biomekaaniset
käyttösovellukset

Kohderyhmä

Opintojakso on osa terveysliikunnan aineopintoja, jotka soveltuvat mm. liikunnanohjaajille ja – opettajille sekä muille liikunnan ammattihenkilöille, terveydenhuollon eri tehtävissä työskenteleville, terveyden edistämistyötä tekeville, urheiluvalmentajille ja kaikille liikunnasta kiinnostuneille. Opintojakso soveltuu hyvin myös tutkintotavoitteisille opiskelijoille.

Edeltävät opinnot

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on terveysliikunnan perusopintojen suorittaminen.

Opintojakso on suoritettavissa ajalla 8.4.2024-5.6.2024. Ilmoittautuminen kevään toteutukselle 08.12.2023-1.4.2024.

Suoritustapa

Verkko-opinnot; Verkkoluennot, verkkotentti, laskuharjoitukset, omatoiminen opiskelu

Verkko-opinnot ovat suoritettavissa kokonaisuudessaan etäopintoina. Huom! Opinnoissa on aikataulutettuja tehtäviä ja tehtävänpalautuksia, joita on noudatettava opintojakson edetessä. Opetuksen kieli suomi/englanti.

Arviointi

H-5; Oppimistehtävä hyväksytty/hylätty, laskuharjoitukset 0-5 ja verkkotentti 0-5

Opettaja

Tarkentuu myöhemmin

Kirjallisuus:

Opintojakson materiaali löytyy kurssin verkko-oppimisympäristöstä.

Opintojaksojen hinta on 15 € /opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Opintojakso on suoritettavissa ajalla 8.4.2024-5.6.2024. Ilmoittautuminen toteutukselle on avoinna 08.12.2023-1.4.2024.

Opintojakso toteutuu Moodlessa. Opinnoissa voi olla aikataulutettuja tehtäviä ja tehtävänpalautuksia. Opintojakson Moodleen tulee kirjautua heti opintojakson alkaessa. Tarkempia tietoja toteutuksesta annetaan opintojakson oppimisympäristössä.

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje

I Ilmoittautumaan pääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-12-08 09:00