Kielitieteen peruskurssi, lähiopetus (luennot), lv 2023-2024

Hinta:
75 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tämä opintojakso kuuluu valinnaisena opintojaksona Englannin kielen ja kulttuurin perusopintokokonaisuuteen ja Ruotsin kielen perusopintokokonaisuuteen (humanistiset tieteet).

Oppimistavoitteet

Opiskelija hallitsee perustiedot kielen rakenteen ja käytön tutkimuksesta sekä kielen keskeisistä ilmiöistä (variaatio, muutokset), kielen ja muun kognition suhteesta ja kielentutkimuksen historiasta.

Geneeriset taidot: kansainvälisyys, kestävyys ja vastuullisuus.

Sisältö:

Luonnollisten kielten yleisten rakenneominaisuuksien kuvaus (fonetiikka, fonologia, morfologia, syntaksi, semantiikka, pragmatiikka, diskurssit); maailman kielet ja kielten luokittelu; kielten variaatio ja muutokset; kieli ja kognitio; kielentutkimuksen historia.

Oppimateriaali:

- Suomi Kari & Toivanen Juhani & Ylitalo Riikka: Fonetiikan ja suomen äänneopin perusteet, osa I. 2006, luvut 1–7, ss. 15–147.
- Anhava Jaakko: Maailman kielet ja kielikunnat. Gaudeamus 1997, s. 9-31 ja 201-214.
- Bartens, Angela: Kreolikielistä. - Kalliokoski & Kotilainen & Pahta: Kielet kohtaavat. SKS 2009, s. 50-74.
- Fred Karlsson: Yleinen kielitiede. 5. painos tai uudempi, Gaudeamus 2015.

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa (HUOM. avautuu uuteen välilehteen). Löydät Pepistä (HUOM. avautuu uuteen välilehteen) myös opintokokonaisuuksien tiedot.

Ilmoittautumisen kohteen suoritustavat:

Luentoja 18 t, oheiskirjallisuutta ja luentokuulustelu.

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen). Löydät Pepistä (HUOM. avautuu uuteen välilehteen) myös opintokokonaisuuksien tiedot.

Opintojaksosta toteutetaan lukioyhteistyönä luentokurssi 2131934a Kielitieteen peruskurssi (2 op), ja tämä osasuoritus on suunnattu myös avoimen yliopiston opiskelijoille. Ota yhteyttä koulutussihteeriin, mikäli haluat suorittaa opintojakson 2 op laajuisena. Opintojakso on täydennettävissä 5 opintopisteen laajuiseksi opiskelijan aloittaessa yliopisto-opinnot 3 opintopisteen kirjatentillä (opintojaksokoodi 2131934b). Opintojakso on pakollinen sekä suomen kielen että yleisen kielitieteen ja kieliteknologian perusopinnoissa.

Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Geneeriset taidot: kansainvälisyys, kestävyys ja vastuullisuus.

Opintojakso sisältyy opintokokonaisuuksiin: Englannin kielen perusopinnot ja ruotsin kielen perusopinnot. Opintojakso on vapaasti suoritettavissa myös ilman englannin tai ruotsin kielen perusopintoihin myönnettyä opiskeluoikeutta. Opintojaksosta toteutetaan lukioyhteistyönä luentokurssi 2131934a Kielitieteen peruskurssi (2 op), joka on avoinna myös muille avoimen yliopiston opiskelijoille.

Opintojakson hinta on 15€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit. Jos opintojakson opetukseen voi ilmoittautua jatkuvasti, opiskeluoikeusaika on 1.8.2023 - 30.7.2024.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Päiväopetus
Suomi

Ilmoittautumisohje:

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yhden ilmoittautumispalvelusta ja toisen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu-ja perumisehtoihin.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-01 09:00