Arviointi kehittämisen tukena, kevät 2026
- Laajuus:
- 4 opintopistettä
- Kampus tai kaupunki:
- -
- Kategoria:
- Opetus, kasvatus ja psykologia
- Toteutusmuoto:
- Itsenäinen opiskelu, Verkko-opetus
- Hinta:
- 80 € (alv 0%)
Sisältö:
Arviointia ohjaavat lait ja linjaukset. Organisaatiotasoinen linjakas arviointikäytänteiden kehittämistyö. Arvioinnin tehtävä ja tarkoitus kasvatuksen ja koulutuksen kehittämisen, tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen koulutuksen toteutumiseksi. Arvioinnin eettiset perusteet nykyajassa. Hierarkkinen luokittelu ajattelun eri tasoista, jonka avulla voidaan tuoda yhteistä kieltä tavoitteiden asettamiseen ja arviointiin.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee arviointityötä ohjaavat kansainväliset ja kansalliset linjaukset ja lainsäädännön
- osaa kehittää kasvatuksen ja koulutuksen arvioinnin periaatteita päiväkoti-, koulu tai oppilaitostasolla linjakkaasti
- tietää erilaisia arvioinnin muotoja ja osaa arvioida niitä koulutuksen kehittämisen, oikeudenmukaisuuden ja luotettavuuden näkökulmasta
- osaa analysoida arvioinnin kehittämistyötä kriittisesti
Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä kompetensseja: etiikka, kriittinen ajattelu
Kohderyhmä:
Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopintoja suorittavat, arvioinnista, sen tehtävästä, vaikutuksesta, periaatteista kiinnostuneet.
Opintojakso sisältyy Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen perusopintokokonaisuuteen.
Suoritustavat:
Luentotallenteet (10 t), itsenäinen opiskelu 98 tuntia, joka koostuu luentoreferaateista (40 t) ja loppuesseestä (58 t).
Toteutustavat
Opetustallenteiden katsominen, luentoreferaattien ja loppuesseen tekeminen omatoimisina verkkoopintoina.
Oppimateriaalit:
- Atjonen, P. (2022) Opettajien Arviointiosaamisen tietoperusta, arviointikäsitykset ja arviointikäytänteitä haastavat kompromissit. NMI-Bulletin 31(2), 4–21 https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2021/06/Bulletin_2_2021_E_atjonen.pdf (saatavissa sähköisesti)
- Broucker, B., Ursin, J., Dal Molin, M., & De Wit, K. (2022). To Achieve the Same as the Others? Policy Preconditions for Successful Higher Education Governance. International Journal of Public Administration, 45(2), 84-93. https://doi.org/10.1080/01900692.2021.1942045 (saatavilla sähköisesti)
- Hirsto, L. (2013). Palautepohjainen opetuksen kehittäminen ja laatu. Vuorovaikutuksen jännitteitä ja oppimisen säröjä. Teoksessa J. Hakala & T. Kiviniemi (toim.) Vuorovaikutuksen jännitteitä ja oppimisen säröjä, 147-162. https://www.researchgate.net/publication/349552775_Hirsto_L_2013_Palautepohjainen_opetuksen_kehittaminen_ja_laatu_In_Hakala_J_T_Kiviniemi_K_eds_VUOROVAIKUTUKSEN_JANNITTEITA_JA_OPPIMISEN_SAROJA_-_Aikuispedagogiikan_haasteiden_aarella (Saatavilla sähköisesti)
- Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A., & Vainikainen, M.-P. (2016). Ajattelun taidot ja oppiminen. PS-kustannus
- Sortwell, A., Trimble, K., Ferraz, R., Geelan, D. R., Hine, G., Ramirez-Campillo, R., ... & Xuan, Q. (2024). A systematic review of meta-analyses on the impact of formative assessment on K-12 students’ learning: Toward sustainable quality education. Sustainability, 16(17), 7826. https://doi.org/10.3390/su16177826 (saatavissa sähköisesti)
- Sun, J., Przybylski, R. & Johnson, B.J. (2016). A review of research on teachers’ use of student data: from the perspective of school leadership. Educational Assessment Evaluation and Accountability 28, 5–33. https://doi.org/10.1007/s11092-016-9238-9 (saatavissa sähköisesi)
- Ursin, J., & Hazelkorn, E. (2024). University rankings in the Nordic countries : impacts on policy and practice. Scandinavian Journal of Educational Research, 68(1), 1-5. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2290042 (saatavilla sähköisesti)
- Ursin, J. (2020). Assessment in Higher Education (Finland). In J. Kauko, & W. J. Jacob (Eds.), Bloomsbury Education and Childhood Studies. Bloomsbury Academic. Bloomsbury Education and Childhood Studies. https://doi.org/10.5040/9781350996489.0014 Open Access (saatavilla sähköisesti)
- Van Damme, D., Zahner, D., Dawber, T., Rotholz, K., Kleemola, K., Hyytinen, H., Ursin, J., Cortellini, O., James, J., Lehrfeld, J., Ciolfi, A., Sabella, M., Morris, J. G., Brand, S. C., Rosas, P., Moreno, C.I., Sánchez, R., Froemal, J. Enrique, & Keough, M. (2022). Does Higher Education Teach Students to Think Critically?. OECD. https://doi.org/10.1787/cc9fa6aa-en (saatavilla sähköisesti)
Tehtävissä avuksi ovat myös:
- Biggs, J., Tang, C., & Kennedy, G. (2022). Teaching for Quality Learning at University. 5th ed. McGraw Hill education (UK).
TAI Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at University. Buckingham: SRHE and Open University Press Imprint. 4th Ed. - Nieminen, J. H. (2024). How does assessment shape student identities? An integrative review. Studies in Higher Education, 1–19. https://doi.org/10.1080/03075079.2024.2334844 (saatavissa sähköisesti)
- Ouakrim-Soivio, N. (2016). Oppimisen ja osaamisen arviointi. Otava. (ei saatavissa sähköisesti)
- Korkeakoski, E. (2016). Arvioi ja menesty! Arviointitoiminnan perusteet, prosessit ja vaikuttavuus. Mediapinta (ei saatavissa sähköisesti)
Huomioitavaa:
Ennen ilmoittautumista tutustu huolella jakson sisältöön, suorittamistapoihin ja aikatauluihin. Opiskelijaksi ilmoittautuminen tehdään opintojaksolle Jatkuvan oppimisen koulutushaun opintojakson sivulla (linkki alla) tai opintopolku.fi-palvelussa opintojakson omalla sivulla.
Ilmoittautumisen ja opintomaksun maksamisen jälkeen tulee perehtyä huolella aloitusohjeisiin. Yliopiston käyttäjätunnuksen aktivoimisen jälkeen tulee kirjautua Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopintokokonaisuuden eLearn Moodle-ympäristöön ja jatkaa perehtymistä opintoihin, opiskeluohjeisiin ja järjestelmiin.
Huomioi myös, että tutkinto-opiskelijoita ja avoimen opiskelijoita koskevat opetuksessa samat säännöt. Avoimen yliopiston opiskelijan maksama opintomaksu, sen myötä saatu ajallisesti rajallinen, toteutuskohtainen opiskeluoikeus tai työn ohessa opiskelu eivät oikeuta erityishuomiointiin.
Yksittäisen opintojakson hinta on 20€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2025-2026.
Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.
Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutuskoordinaattoriin; katso yhteystiedot alta.
Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Pepin opinto-oppaassa.
Avaa sivun yläosassa oleva sininen toteutus-palkki ja Katso myös opetuksen aikataulu.
Huomioi, että avoimen yliopiston ilmoittautuminen päättyy noin viikkoa ennen Pepin opetukseen ilmoittautumisajankohtaa.
Ilmoittautuminen avoimen yliopiston opiskelijaksi avautuu 24.11.2025