Sosiaalityön alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa Kuopion kampuksella. Väitöstilaisuutta voi seurata myös verkossa.
Mikä on väitöstutkimuksesi aihe? Miksi aihepiiriä on tärkeää tutkia?
Tarkastelen väitöstutkimuksessani, miten opetus-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten (sisote) välinen monialainen yhteistyö toteutuu alakouluikäisen lapsen tukena. Tutkimusta on toistaiseksi vähän sisote-ammattilaisten tavasta moninäkökulmaisesti jäsentää ja määritellä keskinäistä toimintaansa ja olemistaan yhteistyössä. Empiiristä tietoa ammattilaisten tekemästä päivittäisestä yhteistyöstä sekä konkreettisista yhteistyömuodoista ja niiden laadusta on vähän. On tärkeää tarkastella monialaista yhteistyötä annettavan tuen näkökulmasta, sillä yhteistyöstä on aina seuraamuksia. Monialaisessa yhteistyössä tehdään ratkaisuja, joilla on vaikutusta lapsen ja hänen perheensä elämään. Ei siis ole yhdentekevää, miten yhteistyö rakentuu ja minkälaisia kokemuksia se tuottaa kullekin yhteistyön osapuolelle.
Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tulokset tai havainnot?
Sivistystoimen ja sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteisyötä tekevien sisote-ammattilaisten keskinäinen yhteistyö on väitöstutkimukseni perusteella epäsäännöllistä ja tapahtuu pääsääntöisesti toisistaan irrallaan. Epäsäännöllisintä yhteistyö tilanteissa, joissa laaditaan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmia tai muita suunnitelmia riskien varhaista tunnistamista varten. Tiettyyn ammattiryhmään kuuluminen määritti tutkimuksen perusteella yhteistyön säännöllisyyttä etenkin oman toimialan toimijoiden kesken, mikä viittaa vahvaan toimialakeskeisyyteen. Käytännön tasolla sisote-ammattilaisten yhteistyö oli tutkimuksen tulosten mukaan vaihtelevaa toimintaa, joka virisi liian myöhään lapsen tarpeiden näkökulmasta. Vaikka yhteistyö eteni vaiheittain ja noudatti etukäteen sovittuja muodollisia käytänteitä, jäi toiminta ammattilaisten näkökulmasta kauaksi niistä odotuksista, joita lapsen tarpeisiin vastaaminen edellyttäisi. Yhteistyön arvostus tai sen puute, yhteistyöhön sitoutuminen tai sitoutumattomuus sekä keskinäinen vuorovaikutuksen laatu sekä työn ja vastuunjako heijastuivat yhteistyön onnistumiseen ja lapsen saamaan tukeen.
Miten väitöstutkimuksesi tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä?
Väitöstutkimus tarjoaa tietoa lasten hyvinvoinnin edistämiseksi ja tukipalveluiden kehittämiseksi. Muodolliset yhteistyökäytännöt eivät yksin riitä takaamaan lapsen tarpeisiin vastaavaa tukea. Tarvitaan joustavaa ja vastavuoroista ammattilaisten välistä yhteistoimintaa. Tutkimus nostaa esiin tarpeen tuottaa uusia, joustavampia työskentelymalleja monialaiseen yhteistyöhön sekä tarpeen madaltaa kynnystä palveluihin pääsyyn. Havainto on tärkeä kunnallisen palvelujärjestelmän kehittämisen kannalta, sillä se haastaa nykyiset toimintamallit ja tukee monialaisen yhteistyön uudelleenmuotoilua lapsen edun näkökulmasta. Tutkimus tukee poliittista päätöksentekoa lasten ja perheiden palveluiden integraation vahvistamiseksi sekä ammattilaisten työolosuhteiden ja yhteistyörakenteiden kehittämiseksi. Teoreettisesta näkökulmasta tutkimus tuo esiin, ettei monialainen yhteistyö perustu pelkästään hallinnolliseen tai muodolliseen toimintamalliin, vaan se rakentuu ammattilaisten keskinäisten suhteiden ja tulkintojen varaan.
Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tutkimusmenetelmät ja -aineistot?
Väitöstutkimukseni on monimenetelmätutkimus, jossa hyödynnetään sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuskyselyyn vastasi 205 sisote-ammattilaista 25 paikkakunnalta ympäri Suomea. Tutkimuksessa käytetty kysely jakaantui kahteen osaan. Toisessa hyödynnettiin kansainvälistä monialaisen yhteistyön mittaria (PINCOM-Q) ja toisessa käytettiin tutkimusta varten laadittua kyselylomaketta. Kyselyn jälkeiseen haastatteluun osallistui 16 sisote-toimialojen ammattilaista eri puolilta Suomea. Haastattelu toteutettiin virikehaastatteluna, ja se perustui kokonaisuudessaan kuvien käyttöön. Aineistojen analyyseissä hyödynnettiin eksploratiivista faktorianalyysiä, regressioanalyysiä ja Goffmannin kehysanalyysiä.
YTM Tiina Timperin sosiaalityön alaan kuuluva väitöskirja Monialainen yhteistyö perusopetuksen alaluokilla tarkastetaan yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa. Vastaväittäjinä tilaisuudessa toimivat KT, professori Kaija Collin Jyväskylän yliopistosta sekä VTT, dosentti Anniina Kaittila Turun yliopistosta ja kustoksena vanhempi yliopistonlehtori, dosentti Kaarina Mönkkönen Itä-Suomen yliopistosta.
Lisätietoja:
Tiina Timperi, tiina.timperi(at)uef.fi, 050 471 1519