Itä-Suomen yliopiston englanninkielinen logo.

Yliopiston hallitus hyväksyi vuoden 2024 toimintasuunnitelman ja talousarvion

Itä-Suomen yliopiston hallitus hyväksyi kokouksessaan 12. joulukuuta yliopiston ensi vuoden toimintasuunnitelman ja talousarvion. Yliopiston strategiaa “UEF 2030 – Tiedosta kestävä tulevaisuus” toteutetaan vuosittain päivittyvien strategiaohjelmien kautta. Ohjelmat toimivat yliopiston toimintasuunnitelmana ja ohjaavat strategian konkreettista etenemistä ja strategisen rahoituksen kohdentumista. Ensi vuonna yliopisto panostaa muun muassa aikaisempaa enemmän tohtorikoulutukseen ja lisää tohtorikoulutuspaikkojen määrään.

Itä-Suomen yliopiston taloudellinen tilanne on vakaa, ja vuoden 2024 talousarvion tulot ja menot ovat tasapainossa. Yliopiston tulot vuonna 2024 ovat 278,7 miljoonaa euroa, josta opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) perusrahoitus on 170,6 miljoonaa euroa. OKM:n perusrahoitus on noussut 6 miljoonaa euroa edellisvuodesta, ja siihen ovat vaikuttaneet yliopiston hyvä tuloksellisuus sekä indeksien nousu.

Yliopisto on myös hakenut ja saanut enemmän rahoitusta muista rahoituslähteistä, kuten Suomen Akatemialta, Business Finland -rahoituksesta, EU:n Horisontti 2020 -ohjelmasta ja muista kansainvälisistä hankerahoituksista. Muu rahoitus on kasvanut 2,4 miljoonaa euroa vuoden 2023 talousarvioon verrattuna.

Rehtori Jukka Mönkkönen kiittää koko yliopistoyhteisöä hyvästä työstä ja tuloksista.

– Yliopiston taloudellinen tilanne on vahva ja vakaa. Meillä on hyvät lähtökohdat laadukkaalle ja vaikuttavalle toiminnalle strategiamme mukaisesti ensi vuonnakin.