Snellmanian aula Kuopion kampuksella.

Yliopiston hallitus hyväksyi vuoden 2023 toimintasuunnitelman ja talousarvion

Itä-Suomen yliopiston hallitus hyväksyi yliopiston ensi vuoden toimintasuunnitelman ja talousarvion kokouksessaan 14. joulukuuta 2022. Yliopiston taloudellinen tilanne on vakaa. Talousarvio on laadittu siten, että tulot ja menot ovat tasapainossa.

Yliopiston strategiaa “UEF 2030 – Tiedosta kestävä tulevaisuus” toteutetaan jatkuvasti päivittyvien strategiaohjelmien kautta. Ohjelmat toimivat yliopiston toimintasuunnitelmana ohjaten strategian konkreettista etenemistä ja strategisen rahoituksen kohdentumista. Uusina strategisina toimenpiteinä panostetaan esimerkiksi yliopistopedagogiikan kehittämiseen ja tohtorikoulutuksen panostuksia kasvatetaan.

Yliopiston kokonaisrahoitus kasvaa vuoden 2022 talousarvion tasosta. Kasvua on erityisesti yliopistojen opetus- ja kulttuuriministeriön perusrahoituksessa (9,7 milj. euroa). Kehyksen nousu indeksien kautta nostaa perusrahoitusta eniten, mutta samalla myös kuluissa on aikaisempia vuosia voimakkaampaa kasvua inflaatiosta johtuen.

Lisäksi perusrahoitus kasvaa tuloksellisuuden kautta ja myös ministeriön strategisen rahoituksen arvioidaan kasvavan. Myös sijoitustuottojen käyttöarviota nostetaan aikaisemmasta 1 miljoonalla eurolla. Kulujen nousupaineista huolimatta talouden arvioidaan pysyvän tasapainossa.

Lisätietoja

Jukka Mönkkönen, rehtori, Itä-Suomen yliopisto, jukka.monkkonen@uef.fi, 0294 45 8001

Heini Koskenvuori, talous- ja rahoitusjohtaja, Itä-Suomen yliopisto, heini.koskenvuori@uef.fi, p. 050 569 7560