Yliopistomaailman ”isoset” palkittiin ensimmäistä kertaa

Uudet opiskelijat saapuivat kampuksille eilen. Tänään fuksit tutustuivat tarkemmin yliopistoonsa sekä muun muassa kampuskaupunkiensa tarjontaan. Rehtorien kättelyt ovat muodostuneet Itä-Suomen yliopistossa ensimmäisen viikon perinteeksi.

Tänä vuonna kampusten tervetulotilaisuuksissa palkittiin ensimmäistä kertaa ”seniorituutorit”. Itä-Suomen yliopistossa uusia opiskelijoita ohjaa tänäkin vuonna yhteensä noin 300 tuutoria. Ensimmäisen vuoden ohjaavia tuutoreita kutsutaan vertaistuutoreiksi, ja sitä kokeneempia taas seniorituutoreiksi.

– Seniorituutori on vähän kuin rippikoulun isonen. Hän jakaa omaa tietoaan ja taitoaan tuleville tuutorisukupolville ja toimii tarvittaessa myös ohjaajien apukätenä, kuvasi seniorituutoreiden roolia Ville Eronen tietojenkäsittelytieteen koulutusohjelmasta.

Seniorituutoreita palkittiin yhteensä kymmenen – viisi Joensuun ja viisi Kuopion kampuksilta. Erosen lisäksi palkittiin Laura Auvinen (farmasia), Noora Nieminen (luokanopettajakoulutus), Pauliina Planting (sosiaalityö), Noora Rinkinen (ravitsemustiede), Eetu Rantala (yhteiskuntatieteet), Eemeli Ruohio (tietojenkäsittelytiede), Heikki Räihä (luokanopettajakoulutus), Laura Tolppa (kulttuurintutkimus) ja Heidi Turunen (historia).

Noora Rinkisen mukaan seniorituutoreiden omasta tuutorointikokemuksesta on hyötyä myös tuutorikoulutuksen kehittämisessä.

– Seniorituutoreilla on kokemusta siitä, mikä toimii ja mikä ei.

Samaa mieltä oli myös Laura Tolppa, joka kertoi, että nyt seniorituutorina uskaltaa sanoa mielipiteensä paremmin ääneen kuin vertaistuutoriaikoina.

– Olemme kehittäneet yhdessä opintopalveluiden kanssa tuutoritoimintaa eteenpäin. Välillä meillä on ollut erilaisia näkemyksiä asioista, mutta yhteisten tavoitteiden myötä toimintaa on saatu parannettua.

Heidi Turusen mukaan yliopistossa on aidosti kuunneltu myös opiskelijoiden mielipiteitä.

– Olemme seniorituutoreina toimineet lisäksi ikään kuin siltana yliopiston ja ylioppilaskunnan välillä.

Omat positiiviset tuutorointikokemukset motivoivat kaikkia palkittuja hakeutumaan seniorituutoreiksi.

– En halunnut vielä lopettaa tuutorointihommia, joten päätin hakea seniorituutoriksi. Lähtisin vielä uudelleen senioriksi, jos vain kerkeäisin, Eronen hymyilee.

Kaikki seniorituutorit kertovat toiminnan palkitsevan erityisesti silloin, kun näkee omasta avusta olevan hyötyä. Heidi Turunen pohtii, ettei enää muistakaan miten uutta ja outoa kaikki yliopistoon tullessa oli.

– Osa fukseista on todella jännittyneitä, ja heille on todella iso asia tulla opiskelemaan yliopistoon. Kun omalla toiminnallaan voi helpottaa jonkun jännitystä ja pelkoa, on tuutori täyttänyt tehtävänsä.

Kansainvälinen oppimisympäristö

Kummallakin kampuksella sekä rehtorit että dekaanit halusivat toivottaa uudet opiskelijat tervetulleiksi henkilökohtaisesti. Kättelytilanne on Itä-Suomen yliopistossa perinne, josta ei olla haluttu luopua, vaikka fuksien orientaatiota onkin muuten uudistettu tänä syksynä urakalla.

Uusien opiskelijoiden tervetulotilaisuudessa Kuopiossa rehtori Jukka Mönkkönen muistutti Itä-Suomen yliopiston tavoitteesta olla Suomen paras yliopistollinen oppimisympäristö 2020-luvulla.

– Panostamme siihen, miten opitaan, opetetaan ja luodaan yhdessä, ja sitä kautta haluamme antaa valmistuville opiskelijoille mahdollisimmat vahvat taitot muuttuvaan työelämään. Oppimistapojen ja oppimisympäristöjen kehittämisessä toivomme teiltä opiskelijoilta aktiivista otetta.

Joensuun kampuksella uudet opiskelijat kätteli akateeminen rehtori Harri Siiskonen. Hän avasi tervetulopuheessaan uusille opiskelijoille sitä, mitä ”uefilaisuus” on.

– Jo se, että puhumme usein Itä-Suomen yliopiston sijaan UEFista, kertoo siitä, että olemme kansainvälinen yliopisto. Meille kansainvälisyys on itsestäänselvyys, mikä näkyy muun muassa kansainvälisten opiskelijoiden määrässä, vieraalla kielellä annetun opetuksen määrässä sekä siinä, että kannustamme teistäkin jokaista lähtemään jossain opintojenne vaiheessa opiskelijavaihtoon.

Kummankin kampuksen tervetulotilaisuudessa puhuivat myös kampuskaupunkien edustajat.

Uusien opiskelijoiden orientaatio jatkuu seuraavina päivinä muun muassa tietoiskuin, infopistein sekä hyvinvointipajoin. Kampusrysäys taas järjestetään sekä Joensuussa että Kuopiossa torstaina.