UEF liput lipputangoissa

Yliopistolla juhlittiin 25 namibialaisopettajan valmistumista maisteriohjelmasta

Itä-Suomen yliopistossa juhlittiin marraskuun lopussa 25 namibialaisen opettajan valmistumista Master's Degree Programme in Primary Education -maisteriohjelmasta. Namibian opintoavustusrahaston Finland Universityn kautta tilaaman ohjelman toteutti soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto filosofisessa tiedekunnassa. Sitä edelsi vuosina 2014–2016 toteutettu pilotti, jossa kuudelle Namibian yliopiston opettajalle järjestettiin maisterikoulutus.

Kaikki 25 opiskelijaa tekivät lopputyönsä namibialaiseen koulutuksen liittyvistä aiheista, kuten opetussuunnitelmien, luonnontieteiden opetuksen ja opetustilojen kehittämisestä.

– Valmistuneet ovat kartuttaneet opetus- ja pedagogisia valmiuksiaan. Heillä on uusia tietoja ja taitoja opetuksen kehittämiseksi arjen työssä ja välitettäväksi myös namibialaisille kollegoille. Heidän kokemustaan voidaan hyödyntää laajalti eri organisaatioissa ja yhteiskunnassa, professori Sari Havu-Nuutinen totesi valmistujaisjuhlassa.

Valmistuneiden puolesta puheenvuoron piti Esegiel Katjita, joka kiitti Itä-Suomen yliopistoa ryhmän saamasta tuesta. Katjita tähdensi, että valmistuneet vievät Namibiaan mukanaan paljon uutta osaamista ja odottavat innolla, että pääsevät antamaan oman panoksensa koulukseen.

Namibian suurlähettiläs Bonny Haufiku tähdensi, että kaikki edistysaskelet ja kehittämistoimet missä tahansa maassa perustuvat koulutukseen.

– Koulutukseen on viisasta panostaa myös taloudellisesti huonompina aikoina, ja opettajat ovat kehityksen avain. Näissä 25 opiskelijassa on kylvetty siemen, joka puhkeaa tulevaisuudessa kukkaan.

Presidentti Martti Ahtisaari kannusti onnitteluviestissään vastavalmistuneita sitoutumaan niihin arvoihin, jotka ovat tehneet suomalaisesta koulujärjestelmästä yhden maailman parhaista. Lasten opettaminen on Ahtisaaren mukaan kaikissa yhteyskunnissa tärkeää työtä.

– Yhteiskuntamme on juuri niin vahva kuin lapsemme ovat; tulevaisuus on heidän käsissään. Investoimalla lapsiin ja tarjoamalla heille yhtäläiset mahdollisuudet elämässä turvaamme rauhan säilymistä yhteiskunnissamme. Tasa-arvo on yksi rauhan rakennuspalikoista, ja tässä kouluilla on tärkeä rooli.

Itä-Suomen yliopistolla on ollut tutkimus- ja koulutusyhteistyötä Namibian yliopiston kanssa jo vuosien ajan. Namibian yliopiston ensimmäinen rehtori Peter Katjavivi ja Namibian sisäministeriössä valtiosihteerinä toiminut Frieda Nela-Williams opiskelivat aikoinaan Joensuun yliopistossa. Namibian yliopiston nykyinen rehtori Kenneth Matengu suoritti sekä maisterin- että tohtorintutkintonsa Joensuussa ja hänet valittiin Itä-Suomen yliopiston Vuoden alumniksi vuonna 2014. Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori Harri Siiskonen puolestaan teki väitöstutkimuksensa Namibian historiasta.

Rehtori Jukka Mönkkönen kertoi valmistujaisjuhlassa, että Itä-Suomen yliopistossa on jo ennen nyt valmistuneita vuosien varrella opiskellut yli 40 namibialaista.

– Joensuuta voikin kutsua jo pohjoiseksi Windhoekiksi.

– Yhden asian loppu on vain uusi alku jollekin muulle, totesi Haufiku valmistujaisjuhlan lopussa. Itä-Suomen yliopisto, Namibian suurlähetystö ja muut ohjelman tukijat haluavat säilyttää syntyneen vahvan kumppanuuden ja suunnittelevat valmistuneiden kanssa jo tulevaa yhteistyötä karttuneiden tutkimustulosten, tietojen ja taitojen levittämiseksi.

Valmistujaisjuhlassa julkaistiin ohjelmasta myös raportti Teachers of the Future: Finnish-Namibian Collaborative Teacher Education, joka on saatavilla verkossa osoitteessa http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-2971-6/urn_isbn_978-952-61-2971-6.pdf .

Professori Sari Havu-Nuutinen, sari.havu-nuutinen (at) uef.fi
Koulutusvientisuunnittelija Roseanna Avento, roseanna.avento (at) uef.fi