Itä-Suomen yliopiston tohtorinhattu.

Yliopistojen yhteinen tohtoriopintotarjotin avattu – mukana kahdeksan yliopistoa

Yliopistot tiivistävät yhteistyötään tohtorikoulutuksessa. Kansallinen tohtoriopintotarjotin (DoC) on tänään avattu doctoralcourses.fi-sivustolla.

– Tohtorikoulutuksen valtakunnallisen yhteistyön edistämiselle on ollut suuri tarve sen jälkeen, kun Akatemian tutkijakoulujen rahoitus päättyi. Tohtoriopintotarjottimen kautta alakohtaiset tohtoriohjelmat voivat avata kurssejaan toisten yliopistojen väitöskirjatutkijoille, kertoo Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori Tapio Määttä, jonka johdolla uudistus on valmisteltu kansallisessa tohtorikoulutusverkostossa.

Tohtoriopintotarjottimelle ovat kurssejaan avanneet Aalto-yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Lapin yliopisto, LUT-yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen yliopisto ja Åbo Akademi. Yhteistyöverkostoa ja yliopistojen välistä opetusyhteistyösopimusta koordinoidaan Itä-Suomen yliopistosta.

– Tohtoriopintotarjotin ei aiheuta muutoksia eri alojen toimiviin verkostoihin, toki se mahdollistaa niiden toiminnan kehittämiseen. Toivon, että jatkossa kaikki yliopistot tulisivat mukaan tarjoamaan kurssejaan muiden yliopistojen väitöskirjatutkijoille, Määttä toteaa.

Tohtoriopintotarjottimelle on listattu tohtorikoulutuksen kursseja, jotka ovat avoinna kaikille väitöskirjatutkijoille, joilla on jatko-opiskeluoikeus suomalaisessa yhteistyöverkostoon kuuluvassa yliopistossa. Keväällä 2023 mukana olevat yliopistot ovat avanneet toisten yliopistojen väitöskirjatutkijoille yhteensä 39 kurssia eri aloilta. Kursseihin lukeutuu sekä tieteenalakohtaisia opintojaksoja että väitöstutkimuksen tekemiseen liittyviä sisältöjä. Opintoja on tarjolla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Haku kursseille tapahtuu yliopistokohtaisesti. Opiskelija voi vapaasti valita kurssitarjottimelta yhden tai useamman kurssin mielenkiintonsa mukaan. Useimpiin opintojaksoihin voi osallistua etänä tai verkon kautta.

Tutustu tohtoriopintojen tarjottimeen verkossa osoitteessa https://www.doctoralcourses.fi/.