Opinto-ohjaaja Pauliina Pöntinen

Yliopisto-opinnot tutuksi jo lukiolaisena

Avoimen yliopiston opinnoista voi löytää oman alansa jo lukiolaisena. Opinto-ohjaaja Pauliina Pöntinen kiittää avointen opintojen monipuolisuutta ja opiskelun vapautta.

Itä-Suomen yliopiston avoin yliopisto tekee yhteistyötä lukioiden kanssa ja tarjoaa sopimusoppilaitosten lukiolaisille mahdollisuuden opiskella maksutta avoimen yliopiston opintoja. Opintoja on tarjolla lähes kaikilta Itä-Suomen yliopiston aloilta, ja pääosin opinnot ovat verkko- ja monimuotoisia opintoja.

Kuopion lukioiden korkeakouluyhteistyötä koordinoiva Kuopion Lyseon lukion opinto-ohjaaja Pauliina Pöntinen kiittää avointa yliopistoa monipuolisesta opintotarjonnasta ja opiskelun vapaudesta. Opintoja voi suorittaa verkossa omien aikataulujen mukaan.

– Avoimen yliopiston opinnot ovat loistava mahdollisuus höystää omia opintoja itselle mieluisilla oppiaineilla jo lukiolaisena. Samalla lukiolainen pääsee testaamaan, onko jokin koulutusala sellainen kuin omissa mielikuvissa, ja ovatko yliopisto-opinnot itselle sopiva opiskelumuoto, Pöntinen sanoo.

Hyödyt avoimen yliopiston opinnoista ovat moninaiset: oman uravalinnan selkeyttämisen lisäksi opinnoista saa valmiuksia ylioppilaskirjoituksiin ja yliopistojen valintakokeisiin.

Avoimet yliopisto-opinnot sujuvasti yhteen lukion kanssa

Kuopion Lyseon lukiossa avoimia yliopisto-opintoja on suorittanut jo useita kymmeniä lukiolaisia. Yliopiston opintojaksot luetaan osaksi lukion opintosuunnitelmaa. Lukiolaiset saavat avoimista yliopisto-opinnoista paitsi lukion opintopisteitä myös oikeita yliopiston opintopisteitä.

Jos lukiolainen on kiinnostunut avoimen yliopiston opinnoista, asiasta kannattaa keskustella oman lukion opinto-ohjaajan kanssa. Kuopion Lyseon lukiossa avoimista yliopisto-opinnoista kerrotaan opiskelijoille myös Wilman kautta.

Lukiolainen voi katsoa kahden kesken opon kanssa avoimen opintojen sisältöä ja pohtia, missä vaiheessa lukio-opintoja yliopisto-opinnot ovat aikataulullisesti mielekkäitä. Opot auttavat käytännön järjestelyissä eteenpäin. Sopimuslukioissa opiskelijat ilmoittautuvat opinto-ohjaajan kanssa omalla lomakkeella, jolloin opinnot ovat maksuttomia.

– Avoimet yliopisto-opinnot ovat vaativampia kuin lukio-opinnot, ja sen vuoksi avoimen opinnot eivät sovi kaikille, jos on haasteita lukio-opinnoissa. Ensimmäinen lukiovuosi kannattaa totuttautua lukio-opintoihin. Avoimia yliopisto-opintoja voi katsoa osaksi omaa opintosuunnitelmaa toisena lukiovuotena ja varsinkin abivuoden toisella jaksolla loka-marraskuussa, Pöntinen suosittelee.

Välivuoden voi käyttää hyödyksi avoimen opinnoissa

Kuopion Lyseon lukiossa on tiedotettu avoimen yliopiston opinnoista myös heille, joilla on lukion jälkeen odotettavissa välivuosi.

Välivuoden voi käyttää hyödyksi opiskelemalla avoimia yliopisto-opintoja, jotka voidaan lukea hyödyksi myöhemmässä tutkinto-opiskelussa. Avoimen opinnoista voi lisäksi avautua kokonainen väylä tutkinto-opiskelijaksi.

Pöntinen pitää lukioyhteistyötä Itä-Suomen yliopiston kanssa hedelmällisenä ja onnistuneena.

– Olemme keskustelleet ja ideoineet asioita yhdessä. Lähtökohtaisesti opintotarjonta on ollut hyvää ja monipuolista. Se on Itä-Suomen yliopiston opintokattauksessa paras juttu, että lukiolaiset voivat tehdä maksutta mitä tahansa avoimen opintoja ja mahdollisuuksia ei ole rajattu. Siksi se on kiinnostava mahdollisuus, Pöntinen painottaa.