Nainen vessanpöntöllä

Yli 40 prosenttia naisista kärsii ummetuksesta raskausaikana ja heti synnytyksen jälkeen

Ummetus on naisilla raskauden aikana ja heti synnytyksen jälkeen 2–3 kertaa yleisempää kuin muulloin, osoittaa tuore tutkimus. – Ummetukseen liittyvät vaivat helpottavat kuitenkin yllättävän nopeasti raskauden jälkeen, kertoo artikkelin ensimmäinen kirjoittaja, lääketieteen lisensiaatti Moona Kuronen Itä-Suomen yliopistosta.

Ummetus on yleinen suolen toiminnan häiriö, jonka riskiä lisää muun muassa vähäkuituinen ruokavalio. Ummetus yleistyy iän myötä ja on naisilla tavallisempaa kuin miehillä.

Dosentti Hannu Kokin tutkimusryhmässä tehtävässä väitöstutkimuksessa selvitetään ummetuksen esiintyvyyttä ja muita suolisto-oireita yli tuhannella hedelmällisessä iässä olevalla naisella. Ryhmä julkaisi International Journal of Obstetrics & Gynaecology (BJOG) -lehdessä artikkelin, jossa kuvataan ummetuksen esiintyvyyttä keski- ja loppuraskaudessa sekä heti alatie- ja keisarileikkaussynnytysten jälkeen. Vertailun kohteena oli 200 ei-raskaana olevaa naista.

44 prosentilla ummetusta keskiraskaudessa

Tutkimuksessa todetaan, että raskaana olevilla naisilla ummetusta esiintyy 44 prosentilla keskiraskaudessa ja 36 prosentilla loppuraskaudessa. Heti normaalin synnytyksen jälkeen esiintyvyys kasvaa 47 prosenttiin, ja sektiolla synnyttäneistä peräti 57 prosentilla on suolen toiminnan ongelmia ja ummetusta.

Luvut ovat tutkijoiden mukaan yllättävän korkeita ja kertovat siitä, että suolisto-oireiden ehkäisyyn olisi hyvä puuttua jo varhain neuvolakäynneillä, sillä oireilla on vaikutusta sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin. Hankala ummetus lisää peräpukamien, virtsan ja ulosteen pidätyskyvyttömyyden ja lantionpohjan laskeumien riskiä. – Ummetus on raskauden aikana yleisempää niillä, joilla on ollut ummetusta jo ennen raskautta tai mahdollisen edellisen raskauden aikana, Kuronen kertoo.

Päivittäinen liikunta, monipuolinen, kuitua sisältävä ruokavalio sekä riittävä nesteen juominen ovat tärkeimpiä tekijöitä, joilla ummetusta voidaan estää. Raskauden aikana istukan tuottamat hormonit hidastavat suolen toimintaa ja kasvava kohtu haittaa suolen normaalia tyhjenemistä. Lisäksi nesteen imeytyminen suolistosta muuttuu raskauden aikana. –  Muita raskaana olevien usein mainitsemia suolisto-oireita ovatkin janon ja paineen tunne sekä ilmavaivat, kommentoi Moona Kuronen.

Ummetuksen hoitoon tarvitaan toisinaan myös ulostuslääkkeitä, jos elintapojen korjaaminen ei auta.

Ummetus lisääntyy heti synnytyksen jälkeen. Syitä voivat olla esimerkiksi liikunnan vähäisyys sekä riittämätön nesteen nauttiminen synnytyksen jälkeen. Jos lantionpohjan lihakset vaurioituvat alatiesynnytyksessä, tämä voi johtaa suolen toiminnan ongelmiin, kuten myös leikkaushaavan kivut keisarileikkauksen jälkeen. Kurosen mukaan ensimmäisinä päivinä synnytyksen jälkeen kivun hoidosta on huolehdittava niin, että liikkuminen onnistuu mahdollisimman pian, on sitten synnytetty alateitse tai keisarileikkauksella. –  Kivut eivät saa estää suolen tyhjentämistä, ja käytettyjen kipulääkkeiden tulisi hidastaa suolen toimintaa mahdollisimman vähän.

Kuukauden sisällä synnytyksestä helpottaa

Yhtenä uutena löydöksenä todettiin, että suolen toiminta palautuu yllättävän nopeasti synnytyksen jälkeen. Kun alateitse ja keisarileikkauksella synnyttäneet naiset arvioivat oireitaan kuukauden kuluttua synnytyksestä, ummetusta ilmeni jopa vähemmän kuin vertailuryhmässä. Muut suolisto-oireet olivat edelleen yleisiä, sillä janon tunnetta, ilmavaivoja ja vatsakipuja esiintyi 68–82 prosentilla hiljattain synnyttäneistä, mikä oli hieman enemmän kuin vertailuryhmässä.

– Ummetuksen yleisyyttä raskauden aikana ja heti synnytyksen jälkeen on tutkittu vähän. Tutkimuksemme tulokset osoittavat sen, että ummetus ja suolisto-oireet ovat huomattavan yleisiä. Ummetuksen ja suolisto-oireiden ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja neuvontaan raskauden aikana sekä synnytyksen jälkeen kannattaakin panostaa, kommentoi dosentti Hannu Kokki.

LL Moona Kuronen, moonak@student.uef.fi

Dosentti Hannu Kokki, hannu.kokki@uef.fi, 050 3790374

Tutkimusartikkeli:

Kuronen, M., Hantunen, S., Alanne, L., Kokki, H., Saukko, C., Sjövall, S., Vesterinen, K. and Kokki, M. (2020), Pregnancy, puerperium and perinatal constipation – an observational hybrid survey on pregnant and postpartum women and their age‐matched non‐pregnant controls. BJOG: An International Journal of Obstetrics & Gynaecology. Julkaistu verkossa 8.10.2020. https://doi.org/10.1111/1471-0528.16559