Ihmisjoukko ja lakipykälän merkkejä.

Yhteiskunnallinen oikeustutkimus -uutuuskirja keskittyy oikeuden vaikutuksiin yhteiskunnassa

Oikeus on liian tärkeä asia jätettäväksi vain lainoppineille ja sivuutettavaksi yhteiskuntatieteissä, korostaa yhteiskunnallisen oikeustutkimuksen professori Kaijus Ervasti Yhteiskunnallinen oikeustutkimus -kirjassaan. Tutkimussuuntaus keskittyy siihen, kuinka oikeus toimii ja vaikuttaa tosiasiassa yhteiskunnassa.

Yhteiskunta ja oikeus eivät ole erotettavissa keskenään, vaan kietoutuvat toisiinsa monilla tasoilla. Oikeuden ja oikeudenmukaisuuden tutkimuksen monitieteinen ja rajoja rikkova lähestymistapa vaatii katseen kääntämistä ylhäältä alas ja huomioimaan, että oikeus on osa jokapäiväistä elämää sekä samaan aikaan yhteiskunnan rakenteissa. Kansainvälisesti yhteiskunnallisesta oikeustutkimuksesta on tullut valtavirtaa.

Kaijus Ervastin Yhteiskunnallinen oikeustutkimus käsittelee 1960-luvulla kehittyneen, oikeustieteen ja yhteiskuntatieteiden väliin asettuvan tutkimussuuntauksen syntyhistoriaa, tutkimusmenetelmiä, lainsäädäntötutkimusta, oikeudensaantimahdollisuuksien tutkimusta sekä konfliktinratkaisututkimusta. Teoksessa korostuu empiirinen näkökulma oikeuden maailmaan.

Perusteos on suunnattu erityisesti oppikirjaksi yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin sekä oikeuden ammattilaisille ja on keskeistä luettavaa myös oikeudesta ja sen toimivuudesta muuten kiinnostuneille.

Kirjoittaja
Kaijus Ervasti toimii yhteiskunnallisen oikeustutkimuksen professorina Itä-Suomen yliopistossa. Hän on kirjoittanut useita kirjoja lainvalmistelusta, konfliktinratkaisusta, sovittelusta ja tuomioistuinten toiminnasta.

Lisätietoa kirjasta ja sisällys Gaudeamuksen verkkosivuilla.

Arvostelukappaleet:

lasse.leminen(at)gaudeamus.fi

Arvostelukappale on saatavilla myös pdf-muodossa.

Kaijus Ervasti
Yhteiskunnallinen oikeustutkimus