Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Virpi Jylhä Suomen JBI-yhteistyökeskuksen varajohtajaksi

Yliopistonlehtori Virpi Jylhä Itä-Suomen yliopistosta on valittu Suomen JBI-yhteistyökeskuksen (The Finnish Centre for Evicence-Based Health Care: A JBI Centre of Excellence) varajohtajaksi. JBI on kansainvälinen voittoa tavoittelematon tutkimus- ja kehittämisorganisaatio, joka on erikoistunut näyttöön perustuvan terveydenhuollon kehittämiseen. Tällä tarkoitetaan päätöksentekoa, jossa huomioidaan käytäntöjen ja hoitomenetelmien käyttökelpoisuus, tarkoituksenmukaisuus, merkityksellisyys ja vaikuttavuus. JBI:n verkostoon kuuluu lähes 80 yhteistyökeskusta 40 eri maassa.

Suomen JBI-yhteistyökeskus edistää näyttöön perustuvaa terveydenhuoltoa ja tuottaa järjestelmällisiä katsauksia luotettaviksi arvioiduista alan tutkimuksista päätöksenteon tueksi. Keskus järjestää vuosittain järjestelmällisten katsausten koulutuksen yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston ja Oulun yliopiston kanssa.

Suomen JBI-yhteistyökeskuksen johtajana toimii tutkimusjohtaja Arja Holopainen Hoitotyön tutkimussäätiöstä. Suomen JBI-yhteistyökeskus sijoittuu Hoitotyön tutkimussäätiön yhteyteen ja sen yhteistoimintaosapuolia ovat Itä-Suomen yliopiston sosiaali- ja terveysjohtamisen laitos, Kuopion yliopistollinen sairaala, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun terveysalan yksiköt sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Keskuksen kansallisina yhteistyökumppaneina on viisi sairaanhoitopiiriä sekä Oulun yliopiston hoitotieteen ja terveyshallintotieteen tutkimusyksikkö ja Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikkö.

Virpi Jylhä, Itä-Suomen yliopisto, sosiaali- ja terveysjohtamisen laitos, puh. 050 358 3269, virpi.jylha(at)uef.fi, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/virpi.jylha/

Suomen JBI yhteistyökeskus

JBI