photonics explorer kit, kuva TUNI

Photonics explorer kit. Kuva: TUNI

Valon mahdollisuudet -kilpailu lukioille ja yläkouluille

Itä-Suomen yliopisto on mukana Suomena Akatemian rahoittamassa PREIN Fotoniikan lippulaiva -hankkeessa. PREIN kannustaa lapsia ja nuoria tutustumaan valo-oppiin ja opiskelemaan tekniikan alaa. Hankkeessa toimitaan yhteistyössä kansallisten ja alueellisten LUMA-toimijoiden kanssa.

Fotoniikan lippulaiva järjestää Valon mahdollisuudet -kilpailun 7.1.-31.4.2021 lukioiden ja yläkoulujen ryhmille.

Kilpailussa on kolme valoon liittyvää haastetta ratkaistavaksi:

1. Optisen mittalaitteiston rakentaminen
  2. Taivaan valoilmiön kuvaaminen
  3.  Ruuan kasvattaminen Marsissa

Ratkaisusta tehdään video ja lyhyt selostus.  Kilpailussa on kaksi sarjaa, joiden parhaat ryhmät saavat rahapalkinnot.

Sarjat ja palkinnot:

• Lukiot: 1. palkinto 500 €, 2. palkinto 250 €
  • Yläkoulut: 1. palkinto 500 €, 2. palkinto 250 €

Osallistujien koulut saavat osallistumispalkinnoksi Photonics Explorer Kit -opetuspaketin, joka on suunniteltu fysiikan valo-opin kokeelliseen ja innostavaan opetukseen.

Lisätietoja: Hankesuunnittelija Juuso Uusimäki, Itä-Suomen yliopisto, p. 050 475 5835, juuso.uusimaki (a) uef.fi

Linkki kilpailuun