Kuvituskuva lääkäristä ja asiakkaasta.

Vakaassa sepelvaltimotaudissa riittää usein lääkehoito

Tuoreen meta-analyysin perusteella stabiilia sepelvaltimotautia sairastaville riittää usein lääkehoito, sillä kokonaiskuolleisuudessa ei havaittu eroja pelkkää lääkehoitoa saaneiden sekä pallolaajennuksella tai ohitusleikkauksella hoidettujen välillä. Systemaattinen katsaus ja meta-analyysi käsitti kaikkiaan 12 satunnaistettua kontrolloitua tutkimusta vuosilta 2002–2020 ja 15 774 potilasta eri puolilta maailmaa. Tulokset julkaistiin International Journal of Cardiology -lehdessä.

Meta-analyysissä verrattiin stabiilin sepelvaltimotaudin hoitotuloksia pelkkää lääkehoitoa saaneilla sekä potilailla, joille tehtiin lääkehoidon lisäksi revaskularisaatio eli pallolaajennus tai sepelvaltimon ohitusleikkaus. Näiden ryhmien välillä ei havaittu eroa kokonaiskuolleisuudessa. Revaskularisaation yhdistäminen lääkehoitoon kuitenkin pienensi verisuonitautitapahtumien riskiä pelkkää lääkehoitoa tehokkaammin, mikä selittyi pääosin uusilla toimenpiteillä tutkimuksen aikana.

– Tuloksemme osoittavat, että sepelvaltimotaudin ennusteen kannalta lääkehoito auttaa potilasta yhtä hyvin kuin pallolaajennus tai ohitusleikkaus. Kajoavia toimenpiteitä tarvitaan vaikeiden oireiden helpottamiseen. Näitä toimenpiteitä ei siis aina tarvita ensilinjan hoidossa, koska ne eivät vaikuta potilaan eloonjäämisennusteeseen, toteaa professori Jari Laukkanen Itä-Suomen yliopistosta.

– Kajoavien hoitojen aika on, kun rintakipuoireet ovat hankalat kroonisessa sepelvaltimotaudissa eikä pelkästään lääkehoidosta saada riittävää apua.

Laukkanen on mukana sepelvaltimotaudin Käypä hoito -suosituksen päivityksestä vastaavassa työryhmässä, joka aloittaa työnsä loppuvuodesta.

Professori Jari Laukkanen, Itä-Suomen yliopisto, jariantero.laukkanen (a) uef.fi, p. +358 050 5053013

Tutkimusartikkeli:

Laukkanen JA, Kunutsor SK. Revascularization versus medical therapy for the treatment of stable coronary artery disease: A meta-analysis of contemporary randomized controlled trials. Int J Cardiol. Julkaistu verkossa 14.10.2020.  https://doi.org/10.1016/j.ijcard.2020.10.016