Kaksi tutkijaa työskentelee yhdessä laboratoriossa.

Väisälän rahastosta yhdeksän apurahaa Itä-Suomen yliopistoon

Suomalainen Tiedeakatemia on jakanut yli 1,6 miljoonaa euroa apurahoina matemaattis-luonnontieteellisille aloille. Apurahat jaetaan Tiedeakatemian hallinnoimasta Vilho, Yrjö ja Kalle Väisälän rahastosta.

Apurahoja jaettiin syksyn 2023 jaossa yhteensä 75 tutkijalle. Apurahansaajat julkistettiin Ritarihuoneella 11.12.2023 järjestetyssä tilaisuudessa.

Apurahan saivat Itä-Suomen yliopistossa:

• Filosofian maisteri Noora Jokinen, 26000 euroa, Biomassoista termisillä menetelmillä saatujen nestejakeiden fraktiointi, analytiikka ja sovellukset (jatkokoulutusapuraha)
  • Filosofian maisteri Jiri Jäntti, 26000 e, Nanovarjoaine nivelrikon tietokonetomografiassa (jatkokoulutusapuraha)
  • Filosofian maisteri Joose Peitola, 26000 e, Atlas-based muscle force-driven musculoskeletal finite element modeling platform to optimize rehabilitation planning of patients with osteoarthritis (jatkokoulutusapuraha)
  • Filosofian maisteri Iida Räty, 13000 e, Uuden kolmiulotteisen magneettikuvausmenetelmän kehittäminen sydänsairauksien kuvantamiseen (jatkokoulutusapuraha)
  • Filosofian maisteri Teemu Salminen, 13000 e, Aerosolien ilmastovaikutusten epävarmuuksien vähentäminen hyödyntäen elementti- ja inversiomenetelmiä (jatkokoulutusapuraha)
  • Filosofian maisteri Simone Adinolfi, 13000 e, NRF2 redirects glucose carbons for lipid synthesis and histone acetylation in non-small cell lung cancer (jatkokoulutusapuraha)
  • Master of Science Sara Gröhn, 26000 e, Multidimensional magnetic resonance imaging in the evaluation of ischemic stroke (jatkokoulutusapuraha)
  • Filosofian maisteri Anu Nyberg, 26000 e, Role of coronary artery disease -associated genetic variation in the regulation of cell type specific enhancer activity (jatkokoulutusapuraha)
  • Master of Science Eloi Schmauch, 26000 e, Multiomics and spatial transcriptomics dissection of cardiac diseases: focus on Atrial Fibrillation, and coronary artery disease (jatkokoulutusapuraha)

Suomalaisen Tiedeakatemian hallinnoima Vilho, Yrjö ja Kalle Väisälän rahasto on perustettu professori Vilho Väisälän vuonna 1963 tekemän lahjoituksen pohjalle. Rahasto jakaa apurahoja matemaattis-luonnontieteellisille aloille tohtoriopintoihin sekä lyhytaikaisiin tutkimusvierailuihin ulkomailla.

Vilho, Yrjö ja Kalle Väisälän rahasto Tiedeakatemian verkkosivuilla