Green and white capsule pills.

Vaikuttavatko Euroopan unionin kemikaalipolitiikan ja -lainsäädännön muutokset lääkealan vihertymiseen unionissa?

Suomen Akatemian rahoittamassa nelivuotisessa PharGTrans-hankkeessa tutkitaan, miten Euroopan unionin kemikaalipolitiikan ja -lainsäädännön muutokset mahdollisesti vaikuttavat lääkealan vihertymiseen Euroopan unionissa. Hanketta johtaa dosentti, yliopistotutkija Mirella Miettinen Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitokselta ja siinä on mukana yhteistyökumppaneita Itä-Suomen, Helsingin, Tukholman ja Århusin yliopistojen oikeustieteen, farmasian ja ympäristötieteiden aloilta.

– Ympäristön lääkejäämien riskien torjumiseksi tarvitaan lähteisiin, käyttöön ja loppukäsittelyyn kohdistuvia toimia. Alkupään toimet, kuten vihreä suunnittelu edellyttävät muutoksia monilta lääkealan toimijoilta ja poikkitieteellistä panosta uusien lähestymistapojen tueksi, Miettinen toteaa.

Hankkeessa tutkitaan Euroopan unionin kemikaalipolitiikan ja -lainsäädännön vihreää muutosta tukevien toimien poikkileikkaavia vaikutuksia lääkealan toimijoiden käytänteisiin ja heidän käsityksiään tarvittavan vihreän muutoksen syvyydestä. Empiiristä tutkimusta siitä, miten toimijat toteuttavat vihreää muutosta on niukasti. Hankkeessa toteutetaankin haastattelututkimus lääkealan eri sidosryhmille: tutkijoille, teollisuudelle, etujärjestöille, viranomaisille ja poliittisille päättäjille.

– Hanke alkoi syyskuussa ja on jo hyvässä vauhdissa politiikkadokumenttien analysoinnin osalta.

Miettinen osallistuu kutsuttuna asiantuntijana Uppsala Health Summit -työpajaan 24. lokakuuta. Työpajan aiheena ovat lääkkeisiin ja ympäristöön liittyvät ristiriitaiset tavoitteet (Conflicting objectives - using effective drugs without polluting our environment). Konferenssissa keskustellaan laajemmin siitä, kuinka tutkimustietoa voitaisiin hyödyntää aiempaa paremmin rakennettaessa ”terveysviisasta” politiikkaa ja miten kansainvälisiä poliittisia välineitä ja paikallisia käytäntöjä kemikaalien ja jätteiden haitallisten vaikutusten minimoimiseksi voitaisiin vahvistaa.

– Avoin keskustelu eri tahojen välillä on tärkeää, Miettinen painottaa.

Hankkeen tulokset antavat tietoa Euroopan unionin ja kansalliseen kemikaali- ja lääkepolitiikkaan ja tukevat vihreää muutosta käytännössä. Hankkeen yhtenä tavoitteena on lisäksi luoda oikeustieteen, farmasian ja ympäristötieteiden tutkijoiden välille tutkimusverkosto, joka yhdistää eri alojen asiantuntemusta ja tarjoaa koulutusta nuorille tutkijoille.

Suomen Akatemia rahoittaa PharGTrans-hanketta ajalla 1.9.2023–31.8.2027.

Yliopistotutkija (akatemiatutkija) Mirella Miettinen, Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos, puh. 050 4720510

Kuvaus PharGTrans-hankkeesta: https://sites.uef.fi/cceel/phargtrans/