Snellmanian aula Kuopion kampuksella.

Vahvat tutkimusyhteisöt, vetovoimainen koulutus, jatkuva oppiminen ja vahva kansainvälistyminen yliopiston painopisteinä tulossopimuksessa

Tieteidenväliset tutkimusyhteisöt, vetovoimainen ja uusiutuva koulutus, jatkuva oppiminen, kansainvälinen osaaminen ja avoin toimintakulttuuri nousevat esiin kehittämistoimenpiteinä Itä-Suomen yliopiston sekä opetus- ja kulttuuriministeriön välisessä tulossopimuksessa, joka ulottuu vuoteen 2024. Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut yliopistojen tulossopimukset verkossa osoitteessa https://minedu.fi/yliopistot-sopimukset.

– Sopimuksen painotukset lähtevät yliopistomme omista strategisista valinnoista, joista löysimme ministeriön kanssa erinomaisen yksimielisyyden, sanoo rehtori Jukka Mönkkönen.

Itä-Suomen yliopistoa kehitetään tieteidenvälisenä ja opiskelijakeskeisenä tiedeyliopistona. Tutkimuksen osalta käytännön toimenpiteitä ovat tieteidenvälisten tutkimusyhteisöjen vahvistaminen ja merkittävien temaattisten ekosysteemien kehittäminen tutkimuksen ympärille vuoteen 2030 mennessä. Ekosysteemit luovat uutta yritystoimintaa ja työpaikkoja Suomeen, erityisesti Itä-Suomeen.

Koulutusten sisältöjen ja toteutustapojen sekä oppimisympäristöjen kehittäminen pohjautuu uusimpaan tutkimustietoon sekä työelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin. Keskeistä on myös opiskelijoiden hyvinvointi ja opettajien pedagoginen pätevyys. Yliopisto panostaa lisäksi jatkuvan oppimisen ja koulutuksen saavutettavuuteen laajalla koulutustarjonnalla sekä avoimella, monimuotoisella ja joustavalla opetuksella.

Strategisten valintojen ja sopimuksen mukaisesti yliopisto vahvistaa kansainvälisyyttään ja tukee koulutusperusteista maahanmuuttoa. Kansainvälisten opiskelijoiden valmistumisen jälkeistä työllistymistä Itä-Suomeen edistetään yhdessä alueen muiden toimijoiden kanssa.

Yliopiston tulossopimukseen kuuluu myös tavoite yliopiston hiilineutraalisuudesta vuoteen 2025 mennessä.

Jukka Mönkkönen, rehtori, Itä-Suomen yliopisto, jukka.monkkonen@uef.fi