Sininen jäinen pinta.

Uutuuskirja tarkastelee sensitiivisten aiheiden tutkimista

YTT Kati Kallisen, YTT Henna Pirskasen ja YTT Susanna Raution teos Sensitiivinen tutkimuksessa käsittelee sensitiivisten aiheiden sekä sensitiivisten kohde­ryhmien tutkimista laadullisilla menetelmillä. Kirjasta on ilmestynyt nyt kolmas, päivitetty painos. Teos tarjoaa monipuo­lista tietoa aiheesta laaja-alaisesti eri tieteen- ja ammattialoille. Yksi kirjan teemoista ovat sensitiiviset, perheisiin liittyvät tutkimusaiheet.

Teoksen keskeiset esimerkit nousevat kirjoittajien yhteiskuntatieteellisistä väitöstutkimuksista, joissa tutkittiin huostaanotettuja lapsia, nuoria miehiä, joiden isillä on alkoholiongelmia ja neuvolan perhetyön asiakasvanhempia.

Sensitiivinen tutkimuksessa -kirja nostaa esiin uusia ja tuoreita nä­kökulmia teemasta, josta ei toistaiseksi ole ollut saatavilla kotimaista oppikirjaa. Tutkimus aroista, kipeistä, vaikeista ja henkilökohtaisis­ta aiheista sekä kohderyhmistä vaatii tutkijalta tietoa ja valmistau­tumista koko tutkimusprosessiin aineistonkeruusta tutkimusrapor­tin kirjoittamiseen.

Kirja on suunnattu sensitiivistä aihetta tai kohderyhmää tutkiville, kuten opinnäytetyön tekijöille, aloitteleville ja kokeneille tutkijoille, sekä kaikille tematiikasta kiinnostuneille. Teos antaa välineitä myös sosiaali-, terveys- ja kasvatusalojen ammattilaisille, jotka työs­kentelevät sensitiivisten aiheiden ja kohderyhmien parissa esimer­kiksi neuvoloissa, lastensuojelussa ja päihdepalveluissa.

Sensitiivinen tutkimuksessa. Menetelmät, kohderyhmät, haasteet ja mahdollisuudet -kirjan on julkaissut Unipress. Lisätietoa kirjasta löytyy Unipressin verkkosivulta https://www.unipress.fi/no/sosiaalitieteet/819-sensitiivinen-tutkimuksessa-9789949636785.html

Kati Kallinen, YTT, on sosiaalityön yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto, kati.kallinen(at)uef.fi, p. 050 566 1427

Henna Pirskanen, YTT, dosentti, on sosiaalityön apulaisprofessori, Lapin yliopisto, henna.pirskanen(at)ulapland.fi, p. 040 659 8059

Susanna Rautio, YTT, p. 0503697400