Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Uusia nimityksiä Euroopan tiede- ja taideakatemiaan

Euroopan tiede- ja taideakatemia (European Academy of Sciences & Arts) on nimittänyt professorin Juhani Laurinkarin varadekaanikseen sekä valinnut uusiksi jäsenikseen 21.5.2021 pitämässään kokouksessa Suomesta professori Matti Jantusen, historian professori Maria Lähteenmäen, valtiotieteen tohtori Jouko Jääskeläisen, professori Pauli Niemelän sekä rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvasen.

Itä-Suomen yliopiston sosiaalipolitiikan professori Juhani Laurinkari on nimitetty 27.5.2021 Euroopan tiede- ja taideakatemian sosiaalitieteiden, oikeustieteen ja taloustieteiden tiedekunnan varadekaaniksi vuoden 2025 loppuun asti. Nimitys on lajissaan ensimmäinen suomalaisen saama. Nimitys annettiin julkisen haun perusteella tiede- ja taideakatemian senaatin istunnossa. Laurinkari toimii myös akatemian Suomen delegaation johtajana.

Euroopan tiede- ja taideakatemian tavoitteena on toimia monikansallisena ajatushautomona ja ajankohtaisia yhteiskunnallisia ja tieteellisiä teemoja pohtivana keskustelufoorumina yli tieteellisten ja kansallisten rajojen. Keskeinen tavoite on tukea yhdentyvää Eurooppaa ja eurooppalaista yhteistoimintaa. Akatemia järjestää vuosittain keskimäärin 40 kansainvälistä seminaaria ja jakaa useita kansainvälisiä tunnustuspalkintoja.

Juhani Laurinkari, professori, Itä-Suomen yliopisto, juhani.laurinkari@uef.fi, p. 050 555 0440