Tietokoneen näytöllä uudet verkkosivut.

Uusi uef.fi on täällä – Itä-Suomen yliopiston uudet verkkosivut avautuivat

Itä-Suomen yliopiston uudet verkkosivut avautuivat tänään. Verkkosivut on suunniteltu palvelemaan paremmin eri käyttäjäryhmiä sekä käytettävyyden että saavutettavuuden näkökulmasta. Koko uef.fi-sivusto uudistuu vuoden 2020 aikana. Ensimmäisenä uuden ilmeen saivat verkkosivuston pääosiot: etusivu, uutisten ja tapahtumien sivut sekä opiskelun, tutkimuksen, yhteistyön ja yliopiston esittelysivut.

Uudistus etenee vaiheittain. Tiedekuntien ja yksiköiden verkkosivut siirtyvät uudelle uef.fi-sivustolle kesän aikana. Yliopiston kirjaston sekä koulutus- ja kehittämispalvelu Aducaten sivustot uudistuvat syksyllä 2020.

Verkkosivuston kokonaisvaltainen uudistus on merkittävä askel yliopiston verkkopalveluiden kehittämisessä.

– Toisiinsa liittyviä julkisia verkkopalveluja kehitetään jatkossa yhtenä kokonaisuutena, jossa jokaisella palvelulla on oma, aiempaa selkeämpi rooli ja kohdeyleisö. Uudistuvat verkkosivut on kohdistettu yliopiston ulkopuoliselle käyttäjille, ja tavoitteenamme on tarjota heille moderni ja käyttäjäystävällinen palvelukokonaisuus, jossa heidän on helppo asioida, sanoo verkkopalvelujen tuottaja Katja Mielonen.

Verkkosivujen ulkoasu ja käytettävyys päivittyvät nykyaikaan ja ensisijaisesti mobiilikäyttöön. Yli puolet uef.fi-sivuston käyttäjistä käyttää sivustoa nykyisin erilaisilla mobiililaitteilla, ja mobiilikäyttäjien määrä tulee kasvamaan jatkossa. Sen vuoksi mobiilikäytettävyyden varmistaminen on keskeisessä asemassa uudella sivustolla.

Verkkosivujen uudistus näkyy myös yliopiston ajankohtaisissa sisällöissä. Uutisten lisäksi jatkossa tuotetaan laajoja teema-artikkeleita, jotka avaavat kiinnostavia tutkimusaiheita ja tieteen ilmiöitä suurelle yleisölle. Ajankohtaista-sivulle on koottu uutisten ja teema-artikkeleiden lisäksi yliopiston tapahtumat.

Yliopiston verkkosivut palvelevat käyttäjiä suomeksi ja englanniksi sekä osittain venäjäksi.

Verkkosivuston uudistus toteutetaan yhteistyössä Exove Oy:n kanssa, ja samalla uef.fi-sivusto siirtyy Drupal-ympäristöön.

Verkkopalvelujen tuottaja Katja Mielonen, katja.mielonen(at)uef.fi, p. 050 383 1223