Researches studies tumour-environment interactions

Uusi oppikirja valottaa syöpää ja sen torjuntaa

Joka toinen meistä saa jossain elämänvaiheessa syöpädiagnoosin. Peräti puolet syöpäkuolemista voitaisiin kuitenkin ehkäistä. Taistelussa syöpää vastaan tehokkainta onkin panostaa ehkäisytoimiin, toteavat professori Carsten Carlberg ja lääkäri Eunike Velleuer uudessa kirjassaan Cancer Biology: How Science Works. Springer-kustantamon julkaisema oppikirja tarjoaa kokonaisvaltaisen katsauksen syöpään. Kirjassa tarkastellaan muun muassa syövän syntymekanismeja, immuunipuolustuksen roolia syövän torjunnassa, erilaisia syövän ehkäisykeinoja ja tehokkaiden hoitomuotojen lähtökohtia.

Syöpä on joukko erilaisia sairauksia, joille on yhteistä solujen hallitsematon lisääntyminen. Mihin tahansa elimeen voi kehittyä syöpä. Kun aikuisella todetaan pahanlaatuinen kasvain, se on todennäköisesti kehittynyt jo parinkymmenen vuoden ajan, ellei kauemminkin. Hitaasti kehittyvät kasvaimet yleistyvätkin iän myötä ja siten syöpä voi tuntua jopa väistämättömältä osana ikääntymistä. Kirjoittajat tähdentävät kuitenkin, että pahanlaatuisen kasvaimen syntyyn vaikuttavat monet ympäristötekijät. – Voimme itse vaikuttaa moniin syöpää edistäviin ja ehkäiseviin tekijöihin elämäntapavalinnoilla, kuten välttämällä tupakointia, syömällä terveellisesti ja elämällä liikunnallisesti.

Syöpää pidetään genomin sairautena, koska se saa ensisijaisesti alkunsa solujemme DNA:han elinaikanamme kertyneistä mutaatioista. Lisäksi sairastumiseen voi vaikuttaa perinnöllinen alttius eri syöville. Kasvaimen kehittymiseen liittyy kuitenkin muutoksia myös soluidentiteetissä, solujen vasteissa sisäisille ja ulkoisille ärsykkeille sekä transkriptomin muutoksia. Näiden kaikkien taustalla on epigenomin muutoksia, joiden on mahdollista myös korjautua. Koko genomin sekvensoinnin ja muiden modernien teknologioiden avulla näitä muutoksia voidaan tunnistaa ja ymmärtää yhä tarkemmin, mikä mahdollistaa myös syöpäsairauksien ehkäisyn, ennusteen ja hoidon entistä kohdennetummin.

Kirjan yhteentoista lukuun on tiivistetty tämänhetkinen tieto syövän biologiasta. Kirjoittajat tarjoavat yleiskatsauksen syöpäsairauksiin, valottavat syöpään liittyviä solu- ja molekyylitason tapahtumia ja tarkastelevat tehokkaiden syöpähoitojen lähtökohtia. Biologista näkökulmaa täydentävät Velleuerin syöpälääkärin työstään ammentamat esimerkit potilaiden hoidosta.

Kirjan sisältö liittyy Carlbergin pitämään syöpäbiologian luentokurssiin. Samaan kokonaisuuteen kuuluvat molekulaarisen lääketieteen ja genetiikan, molekulaarisen immunologian sekä nutrigenomiikan luentokurssit, joista Carlberg vastaa Itä-Suomen yliopiston biolääketieteen yksikössä Kuopiossa. Carlbergilta ja yhteistyökumppaneilta aiemmin ilmestyneitä saman sarjan oppikirjoja ovat Mechanisms of Gene Regulation: How Science Works, Human Epigenetics: How Science Works ja Nutrigenomics: How Science Works.

Carsten Carlberg toimii biolääketieteen professorina Itä-Suomen yliopiston biolääketieteen yksikössä. Hänen keskeisiin tutkimuskohteisiinsa kuuluu tumareseptorivälitteinen geenien säätely erityisesti D-vitamiinin näkökulmasta. Meneillään olevissa tutkimushankkeissa tarkastellaan syöpään liittyen D-vitamiinin epigenomin laajuisia vaikutuksia ihmisen immuunijärjestelmään. Eunike Velleuer on verisyöpiin erikoistunut lääkäri, joka työskentelee Mönchengladbachissa Saksassa Neuwerk-lastansairaalassa. Lisäksi hän toimii tutkijana Düsseldorfin yliopistossa. Velleuer keskittyy työssään erityisesti syövälle altistavaan Fanconin anemiaan ja tutkii keinoja ennakoida ja ehkäistä suun okasolusyövän kehittymistä. Kiinnostuksen kohteisiin kuuluu myös potilaiden voimaantumisen ja resilienssin tukeminen.

Professori Carsten Carlberg, carsten.carlberg (a) uef.fi, +358 403553062

Carlberg, Carsten & Velleuer, Eunike. Cancer Biology: How Science Works. Springer International Publishing, 2021. https://www.springer.com/gp/book/9783030756987