Stetoscope

Uusi koulutus erikoistuvien lääkäreiden ohjaajille vahvistaa ohjauksen ja arvioinnin osaamista

Itä-Suomen yliopiston käynnistämän uuden koulutuksen kohderyhmää ovat Kuopion yliopistollisen keskussairaalan ERVA-alueella toimivat lääkärit, jotka työssään ohjaavat erikoistuvia lääkäreitä. Erikoistuvan lääkärin ohjaajan orientaatio ja arviointi ohjauksessa -koulutuksen tavoitteena on vahvistaa heidän pedagogista osaamistaan sekä ohjauksen laatua koulutusyksiköissä, sairaaloissa ja terveyskeskuksissa.

Nyt pilotoitavalla ohjauksen koulutuksella valmistaudutaan erikoislääkärikoulutuksen valtakunnalliseen uudistumiseen. Erikoislääkärikoulutus perustuu jatkossa yhtenäisiin, valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin, jotka on rakennettu osaamisperustaisiksi erikoisaloittain. Yliopistoille tulee aiempaa suurempi rooli teoreettisessa koulutuksessa. Näin varmistetaan erikoistuville lääkäreille selkeä koulutuspolku, koulutuksen yhtenäisyys ja laatu kaikissa yliopistoissa ja koulutusyksiköissä.

Kahden opintopisteen laajuisen pilottikoulutuksen järjestävät yhteistyössä kliinisen lääketieteen yksikkö ja koulutus- ja kehittämispalvelu Aducate. Sen rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriön valtakunnallinen Erikoislääkärikoulutuksen uudistaminen -hanke. Järjestäjien tavoitteena on suunnitella ja käynnistää laajempi erikoislääkäreiden ohjauksen koulutusohjelma vuoden 2019 aikana.

Koulutus järjestetään 26.11. ja 14.12.2018 Kuopiossa. Kouluttajina toimivat FM, koulutuspäällikkö Minna Ruoranen Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä ja LT, neurologian dosentti Mika Martikainen Turun yliopistosta. Koulutukseen otetaan 20 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Se on osallistujille maksuton.

Ohjelma ja ilmoittautuminen:

Projektikoordinaattori Terhi Savolainen, terhi.savolainen (a) uef.fi, p. 044 524 0985