Kuvituskuva, vihreitä viivoja.

Uusi Digikeskus edistää digitalisaation ja modernin tekoälyn soveltamista Itä-Suomessa

Itä-Suomen yliopistossa on käynnissä digiteknologian ja tekoälyn TKI-ympäristön, Digikeskuksen rakentaminen. Kyseessä on Savonia-ammattikorkeakoulun koordinoima EAKR-rahoitteinen hanke, jossa Itä-Suomen yliopisto on isona osatoteuttajana, alueenaan digitalisaatio ja tekoäly, johon liittyy myös virtuaali- ja lisätty todellisuus.

Digikeskuksen tehtävänä on edistää alueen digitalisaation ja modernin tekoälyn soveltamista, ja toteuttaa alueella toimivia ekosysteemejä palvelevaa tutkimustoimintaa, sekä tukea digitalisaatioon ja tekoälyyn liittyvien ongelmien ratkaisua. Keskuksen päätavoitteena on tukea kumppaneita uuden digiteknologian soveltamisessa ja alentaa uuden teknologian käyttöönottokynnystä. Keskus toimii osaltaan kanavana Itä-Suomen yliopiston ja Savonian osaamisen tarjontaan alueen julkisorganisaatioille ja yrityksille.

Itä-Suomen yliopiston osuudet hankkeessa liittyvät ensivaiheessa erityisesti valmistavan teollisuuden ja terveysteknologian alueille. Itä-Suomen yliopiston osan vastuullisena johtajana on professori Pekka Toivanen Tietojenkäsittelytieteen laitokselta. Projektin kesto on 2,5 vuotta ja yliopiston osuus rahoituksesta 1,6 miljoonaa euroa.

—Yhteistyössä rakennettava Digikeskus on merkittävä avaus digitalisaation ja siihen liittyvän tekoälyn alueilla linkittäen ne yhteen uudella tavalla. Projektissa tutkitaan myös virtuaali- ja lisättyä todellisuutta. Digikeskus-projektissa Itä-Suomen yliopisto toteuttaa demonstraatioita tekoälyn alueella, joiden aiheet on saatu yrityksiltä. Näillä demonstroidaan yrityksille mitä mahdollisuuksia moderni tekoäly tarjoaa vaativien ongelmien ratkaisuihin, sellaisten, joita ei aikaisemmin ole kyetty mielekkäästi ratkaisemaan.  Näistä kootaan myös aiheita jatkoprojekteja varten, Toivanen sanoo.

—Erityisen tärkeää on huomata tekoälyn kasvava merkitys sekä yrityksissä, että koko yhteiskunnassa. Maailmalla käydään parhaillaan kovaa kilpailua siitä, kuka ottaa ensimmäisenä käyttöön uusia vaativia tekoälyyn perustuvia menetelmiä. Tämä pätee myös terveydenhuollon alueelle, jonne näitä myös pyritään soveltamaan. Tulevaisuudessa osa Digikeskuksen toiminnoista on tarkoitus jäädä elämään jatkoprojektien ajaksi.

Lisätietoja: Professori Pekka Toivanen, Itä-Suomen yliopisto, p. 040 543 9021 pekka.toivanen (a) uef.fi