Snellmanian aula Kuopion kampuksella.

Ulkoministeriö tukee viiden suomalaisen korkeakoulun yhteistyötä kehittyvien maiden kanssa

Itä-Suomen yliopisto koordinoi FUTE-hanketta, joka vahvistaa opettajankouluttajien osaamista kestävän kehityksen tavoitteiden huomioimiseksi Namibiassa ja Tansaniassa.

Vuosina 2024–2026 ulkoministeriön korkeakouluyhteistyössä painottuvat opettajankoulutus, ilmastonmuutos ja kiertotalous sekä ruokaturva. Ohjelmaan hyväksyttyjen seitsemän hankkeen kokonaisrahoitus ulkoministeriöltä on reilut kuusi miljoonaa euroa.

Higher Education Partnership (HEP) -ohjelma tukee suomalaisten ja kehittyvien maiden korkeakoulujen välistä yhteistyötä. Nyt päätetyllä, vuodet 2024–2026 kattavalla rahoituskaudella HEP-ohjelman sisällöllisiä painopisteitä ovat opettajankoulutus, ilmastonmuutos ja kiertotalous sekä ruokaturva.

– Suomi näyttäytyy monissa kehitysmaissa korkean osaamisen maana, ja etenkin kaikki opetukseen liittyvä herättää suurta kiinnostusta. Korkeakoulut ovat suomalaisen osaamisen vetureita. Tämä korkeakoulujen välinen yhteistyö täydentää hyvin Suomen toimintaa vahvoilla osaamisalueillamme, ulkoministeriön kehityspoliittisen osaston apulaisosastopäällikkö Juha Savolainen sanoo.

Hankkeiden koordinaattoreina toimii viisi suomalaiskorkeakoulua. Helsingin yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu koordinoivat kumpikin kahta valittua hanketta. Muut koordinoivat korkeakoulut ovat Tampereen yliopisto, Novia ammattikorkeakoulu ja Itä-Suomen yliopisto. Ohjelmahallinnosta vastaa Opetushallitus, jonka tukipalveluita ulkoministeriö myös rahoittaa.

Itä-Suomen yliopisto koordinoi FUTE-hanketta, jonka tavoite on vahvistaa opettajankouluttajien osaamista kestävän kehityksen tavoitteiden huomioimiseksi opetuksessa ja uudistaa opettajankoulutuksen opetussuunnitelmia kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumiseksi Namibiassa ja Tansaniassa. Hankkeessa kehitetään erityisesti opetusmenetelmiä ja opiskelijakeskeisiä työpajoja. Hanketta toteuttavat Itä-Suomen yliopiston kanssa Namibian yliopiston Hifikepunye Pohamban kampus, Tansanian Da es Salaam University College of Education ja Turun yliopisto. Rahoitus hankkeelle on noin 755000 euroa.

Tiedotteen lähteet: Ulkoministeriö ja opetushallitus