UEF Summer School kokoaa kampuskaupunkeihin opiskelijoita ympäri maailman

Itä-Suomen yliopistossa on parhaillaan menossa UEF Summer School, johon osallistuu noin 220 opiskelijaa noin 25 maasta. Joensuussa opiskelijoita on noin 180, ja Kuopiossa noin 40. Hakemuksia kesäkouluun tuli yli 300.

Osallistujat ovat muun muassa UEFin omia maisteriopiskelijoita, jotka haluavat täydentää opintojaan kesän aikana. UEF Summer School palvelee myös syksyllä kampuskaupungeissa aloittavia kansainvälisiä maisteriopiskelijoita, jotka saavat näin mahdollisuuden tutustua kieleen, kulttuuriin ja ympäristöön ennen opintojensa alkua ja sisällyttää myös kesäkurssit opintoihinsa. Osa opiskelijoista taas on saapunut Itä-Suomeen esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston partneriyliopistoista tai muun kiinnostuksen pohjalta.

– UEF Summer School toimii meille eräänlaisena käyntikorttina. Kaksi viikkoa kestävän kesäkoulun aikana opiskelijat saavat hyvän kuvan yliopistosta, kampuksesta sekä kaupungista. Toiveena tietysti on, että he haluavat palata Itä-Suomeen myöhemminkin opintojen merkeissä, summaa UEF Summer School -koordinaattori Merja Kuokkanen.

Kuokkanen lisää, että maisteriohjelmat ovat niin tiiviisti aikataulutettuja, ettei niiden aikana ole juurikaan aikaa osallistua vaikkapa suomen kielen kursseille.

– UEF Summer School antaa mahdollisuuden siihenkin. Päivisin tapahtuvan opiskelun lisäksi opiskelijoille tarjotaan erittäin monipuolista iltaohjelmaa, jolloin he pääsevät tutustumaan läheisesti suomalaiseen kulttuuriin ja ympäristöön.

UEF Summer Schoolilla halutaan myös tukea ympärivuotista opiskelua. Kursseja järjestetään jokaisessa tiedekunnassa usealla eri alalla.

Lisätietoja ja mahdolliset opiskelijoiden haastattelupyynnöt:

UEF Summer School -koordinaattori Merja Kuokkanen, merja.kuokkanen(at)uef.fi, p. 050 911 6113