Tutkijoiden yö -tapahtuma kasvanut moninkertaiseksi

Perjantaina molemmilla kampuksilla järjestetty Tutkijoiden yö -tiedetapahtuma on kasvanut viime vuosien aikana moninkertaiseksi sekä yleisö- että järjestäjämäärältään. Tapahtuma alkaa olla kaupunkilaisille tutumpi, ja yliopiston tutkijoidenkin joukossa tapahtuma herättää mielenkiintoa joka vuosi yhä enemmän. Yhteensä tapahtumat tavoittivat tänä vuonna lähes 6 000 tieteestä kiinnostunutta kaupunkilaista. Työpajoja taas tarjosi yleisölle yhteensä noin 220 Itä-Suomen yliopiston tutkijaa.

Joensuussa kampusta tehtiin kaupunkilaisille taas tutummaksi

Tutkijoiden yö tavoitti Joensuussa noin 1 400 kaupunkilaista. Tapahtuma järjestettiin tänä vuonna pelkästään kampuksella – joensuulaiset pääsivät tutustumaan perinteisten Aurorassa pidettyjen työpajojen ja tiedetuokioiden lisäksi Taitolan uusiin käsityötieteen tiloihin sekä koko kampukseen historiakävelyn puitteissa.

Päivä alkoi Joensuussa aikaisin, kun kolme tutkijaa jalkautui toimittaja Anne Heikkisen kanssa aamuliikenteen busseihin puhumaan tuoreista tutkimustuloksista. Aiheina olivat liikunta ja terveys, syötävät hyönteiset sekä varhaiskasvatuksen arki.

Aamupäivällä taas ysiluokkalaiset kokoontuivat perinteisesti kampukselle Ysit yliopistolla -päivään, ja he saivat samalla jo maistiaiset illan työpajoista.

Varsinainen yleisötapahtuma alkoi iltapäivällä, ja pajat täyttyivät lähes saman tien innokkaista tieteen ystävistä. Etenkin lapsiperheitä oli saapunut paikalle. Suosittuja pajoja olivat muun muassa ihmisen suoriutumisen mittauksen paja, muurahaispaja, kemian työpaja, lasten sadutusteltta, kauppatieteiden lajittelukulma, teologian tietoiskut, UEFin kirjaston #bookfacefriday-kuvauspiste sekä Nalleneuvola. Useat halusivat tehdä myös UEF-lähettiläiden vetämän uratestin.

Mikko ”Peltsi” Peltola veti illan aikana Tiedetuokioita, joissa tutkijoilla oli aikaa kertoa tutkimuksistaan viiden minuutin ajan. Ilta päättyi Kysy biologilta -iltaan, joka veti salin täyteen biologiasta kiinnostuneita kaupunkilaisia.

Akateemiset askelmerkit -historiakävely kampuksella taas kiinnosti kylmästä viimasta huolimatta yleisöä niin, että kampuksen historia tuli tutuksi sekä sanoin että kuvien avulla usealle kaupunkilaiselle.

Kuopion Tutkijoiden yössä 3 500 osallistujaa

Kuopiossa Tutkijoiden yö sai runsaan yleisön kauppakeskus Matkuksessa. Yleisövirtaa riitti koko tapahtuman ajan toiminnallisissa tapahtumapisteissä, joita oli kahdessa kerroksessa yli 20. Myös uutisankkuri Matti Röngän juontamat tutkijoiden Tiedetuokiot ja pikaesitykset saivat runsaasti kuulijoita. Matkuksen ja Tiedebussin ohjelma sekä ennakkomarkkinointina tehdyt tutkijoiden kouluvierailut keräsivät yhteensä noin 3 500 osallistujaa.

Suositut Nallesairaala-, neuvola, -apteekki sekä Itä-Suomen yliopiston apteekin lääkevalmistuspiste saivat tänä vuonna entistä enemmän tilaa ja henkilökuntaa, ja sairastuneita pehmoleluja ehdittiin neljässä tunnissa hoitaa lähes 300. Lapsiperheitä houkuttelivat myös muun muassa A.I. Virtanen -instituutin DNA:n eristyspiste, LUMA-keskuksen piste, sovelletun fysiikan laitoksen yhdistetty todellisuus, KYSin käsihygieniapiste, Savonian hoivarobotti, Lasten yliopiston puuhat, THL:n automaattipipetti sekä mikroskopointi muun muassa GTK:n ja Itä-Suomen Biopankin pisteellä.

Superruokaa kvinoasta -pisteellä jaettiin kaikkiaan 1 200 maistiaista. Yleisöä kiinnostivat myös maahanmuuttajien kotoutumistarinat sekä yliopiston kirjaston #bookfacefriday-kuvauspiste ja valeuutispaja. Aducaten pisteessä houkutteli mahdollisuus voittaa arvonnassa opinto-.oikeus avoimen yliopiston perusopintoihin. Moni kävi myös tutustumassa digityökaluihin tekemässä UEF-lähettiläiden uratestin ja esittämässä tutkimusidean kauppatieteen pisteellä. Parhaana palkittiin idea lasten Fortnite-pelaamisen vaikutuksista koulussa jaksamiseen.

Tutkijoiden esitykset alkoivat jo iltapäivällä torin ja Matkuksen välillä Tiedebussissa. Neljällä tiedebussivuorolla kuultiin rahapelaamisesta, aivo-organoidien kasvatuksesta, aistimuistoista sekä ekologisesta kiertovesikasvatuksesta. Matkuksen Tiedetuokioissa puheenaiheina olivat lisäksi uudet RNA-hoidot sydäntauteihin, suolistomikrobien ja aivojen vuoropuhelu, minuuden rakentuminen sekä hormonihäirikkökemikaalit. Illan päättivät tutkijoiden pikaesitykset. Kymmenen kuvan avulla esiteltiin flippaus, kasvit ilman puhdistajina, männynkuoren aineista saatava apu silmänpohjan ikärappeumaan, osallistava innovaatio, rapuruttotutkimus, rakennuspölyltä suojautuminen ja terveysrekisteritutkimus.