Marjanpoimija mansikkapellolla

Tutkijat kannustavat nuoria töihin maatiloille ensi kesäksi

Nyt on aika auttaa ja vaikuttaa hakeutumalla avuksi tiloille. ALL-YOUTH-tutkimushankkeen tutkijat ovat yhdessä yhteistyökumppaniensa MTK:n, 4H:n ja SPR:n kanssa koonneet ohjeistuksen, jolla tuetaan nuorten työllistymismahdollisuuksia. Tutkijoiden viesti Tieto kiertoon – Tiloille töihin! on ladattavissa ja jaettavissa eri kanavilla helposti verkosta.

ALL-YOUTH -hankkeessa tutkitaan nuorten työllistymistä ja siihen liittyviä verkostoja. Tutkimuskysymys on erityisen ajankohtainen, koska kausityövoiman kysyntätilanne on erittäin poikkeuksellinen.

– Tutkijat voivat toimia tiedonvälittäjinä ja samalla saamme tutkimusaineistoa nuorten työllistymisen mahdollisuuksista ja esteistä sekä maaseudun verkostoista, toteaa väitöskirjatutkija Virpi Pakarinen.

Myös nuoret voivat olla mukana varmistamassa kotimaisen ruoan riittävyyden ja hakea kesätöihin maatiloille, joilla on juuri nyt tarvetta kausityövoimalle. Tämä tarjoaa mielenkiintoisen oppimismahdollisuuden ja tilaisuuden päästä tutustumaan maaseudun elämään ja työtehtäviin.

Työtehtävät vaihtelevat ja esimerkiksi istutus- ja hoitotyötä on tarjolla jo nyt keväällä. Monipuoliset työt jatkuvat koko kesän ja hoitotöiden lisäksi tarjolla on muun muassa sadonkorjuu-, kuljetus ja myyntitöitä. Työntekijöiden käsien kautta tuotteet päätyvät kauppojen hyllyille ja lautasillemme, niin kouluille kuin muihin ruokapaikkoihinkin. Palkka tiloilla maksetaan työehtosopimusten mukaisesti urakka- tai tuntipalkkana, monilla tiloilla on tarjota myös ruokailu- ja majoitusmahdollisuudet.

– Maatilalla työt vaativat ryhmätyötaitoja ja kohtuullista peruskuntoa sekä työssä tarkkuutta ja vastuullisuutta noudattaa annettuja ohjeita. Osaan työtehtävistä tarvitaan syvempää osaamista, mutta osaan tehtävistä tärkeintä on oikea asenne ja työhalu, korostaa maatilalla kasvanut luonnonvarahallinnan professori Irmeli Mustalahti.

Kuinka mukaan?

Ensisijaisesti tietoa työpaikoista tarjoaa toitasuomesta.fi. Sivustolta löytyy erilaisia maa- ja puutarhatalouden työpaikkoja eri puolilta Suomea. Koronarajoitusten vuoksi tiloille entuudestaan tuttuja ulkomaalaisia kausityöntekijöitä ei saada riittävästi tulevan kesän töihin. Apua tarvitaan, jotta työt saadaan tehtyä ja kesän mittaan sato poimittua talteen. Töitäsuomesta.fi -sivuille voi jättää hakemuksen ja Töitä Suomesta Oy:n työvoimaneuvojat voivat näiden avulla ohjata töihin tiloille. Työhön perehtymisen tarpeesta ja itse perehdytyksestä on syytä keskustella etukäteen palkkaavan tilan kanssa.

Myös 4H:n kautta voi kysellä kesätöitä. Paikalliset 4H-yhdistykset työllistävät vuosittain 7 000 nuorta ja erityisesti tänä kesänä nuoria välitetään paljon esimerkiksi marjatiloille töihin. Yhteystietoja ja lisätietoa työllistymisestä ja yrittämisestä löytyy 4H:n kautta (https://4h.fi/).Marjatilojen työtehtävistä löytyy tietoa esimerkiksi täällä.

ALL-YOUTH on yhdessä Opintokeskus Siviksen, Suomen Punaisen Ristin ja 4H:n kanssa kehittänyt 15–30-vuotiaille ympäristövaikuttamisesta, kestävästä kehityksestä ja luonnosta kiinnostuneille nuorille Tieto kiertoon -mallin. Malli tarjoaa osaltaan ratkaisuja myös työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaanto-ongelmiin. ALL-YOUTH on Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama monitieteinen tutkimushanke.

Väitöskirjatutkija Virpi Pakarinen, virpi.pakarinen(at)uef.fi, puh. 040 730 1300

Luonnonvarahallinnan professori Irmeli Mustalahti, irmeli.mustalahti(at)uef.fi, puh. 050 563 2071