Stetoskooppi ja tietokoneen näppäimistö

Tuoreet lääkärit ja hammaslääkärit vannoivat valansa etänä

• Valajuhlan kuvat Emma Mertakorpi

Itä-Suomen yliopistossa järjestettiin 8. lokakuuta poikkeuksellinen lääkärien ja hammaslääkärien valajuhla. Koronapandemian vuoksi juhla jäi viime vuonna pitämättä, joten nyt valan vannoi yli 220 tänä ja viime vuonna valmistunutta. Vala vannottiin ensimmäistä kertaa koskaan etäyhteydellä, mutta juhlapuheissa perinteinen ihmisten kohtaaminen oli arvossaan.

–  Potilas odottaa tapaavansa lääkärin: kuuntelijan, ihmisen, auttajansa. Potilas ei odota tapaavansa byrokraattia tai tietokoneen ruutua tuijottavaa ammattilaista, muistutti Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Kati Myllymäki valmistuneita.

–  Valassanne lupaatte palvella lähimmäisiä ihmisyyttä ja elämää kunnioittaen. Enempää ei voi luvata missään tehtävässä, totesi puolestaan arkkiatri Risto Pelkonen juhlapuheessaan.

Hänen mukaansa humaanissa lääkärissä toisensa kohtaavat opillinen ja sydämen sivistys. Tarvitaan tieteen lukutaitoa, mutta myös potilaiden kohtaamisesta karttuvaa hiljaista tietoa. – Sivistyminen ei pääty tutkintoon vaan jatkuu sisäisenä kasvuna hautaan asti.

–  Meistä ei tule koskaan valmiita. Aina on opittavaa ja kehitettävää, tähdensi myös Hammaslääkäriliiton hallituksen puheenjohtaja Sirpa Tilander.

Tilander totesi, että työelämän jatkuva muutos luo epävarmuutta ja kuormittaa. Hammaslääkärien työhyvinvointitutkimuksen mukaan hammaslääkärit löytävät kuitenkin voimavaroja itse työstä, usein potilaskohtaamisista, sopivista haasteista ja tunteesta, että oman työn sisältöön voi vaikuttaa.

Valassanne lupaatte palvella lähimmäisiä ihmisyyttä ja elämää kunnioittaen. Enempää ei voi luvata missään tehtävässä.

Risto Pelkonen

Arkkiatri

Risto Pelkonen
Hammaslääkärien vala
Hammaslääkäriliiton Sirpa Tilander toimi hammaslääkärien etävalan esilausujana. Juhlan juontajina toimivat lääketieteen opiskelijat Elias Soukola ja Pinja Pöllänen.