Pernu Tuomas.

Tuomas Pernu tieteenfilosofian ja tutkimusetiikan yliopistonlehtoriksi Itä-Suomen yliopistoon

Itä-Suomen yliopisto vahvistaa tieteenfilosofian ja tutkimusetiikan opetusta perustutkinto- ja tohtorikoulutuksessa. Filosofian tohtori Tuomas Pernu aloittaa tieteenfilosofian ja tutkimusetiikan yliopistonlehtorin tehtävässä 1.1.2021. Hänen keskeisenä tehtävänään on yliopiston tieteenfilosofian, tutkimusetiikan ja vastuullisen tieteen opetuksen kehittäminen sekä näistä käytävään yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen.

– Uudessa tehtävässä pyrkimyksenäni on tehdä filosofiaa relevantiksi tieteelle sekä kasvattaa opiskelijoita ja tutkijoita kriittisiksi ajattelijoiksi. Odotan, että monitieteisessä Itä-Suomen yliopistossa pääsen pureutumaan useiden eri tieteenalojen teoreettisiin ja ajankohtaisiin haasteisiin itseäni ja opiskelijoita motivoivalla tavalla, Pernu kertoo.

Pernu on väitellyt teoreettisesta filosofiasta Helsingin yliopistosta vuonna 2013. Vuodesta 2014 lähtien hän on työskennellyt tutkijana King’s College Londonin filosofian laitoksella ja ollut mukana projektissa, jossa on järjestetty filosofisia tilaisuuksia lääketieteilijöille ja opetettu kriittistä filosofista ajattelua lääketieteen opiskelijoille. King’s College London on Ison-Britannian merkittävin yliopisto kliinisessä lääketieteessä ja Euroopan suurin lääkärikouluttaja.

Vuodesta 2019 Pernu on ollut yliopistotutkijana myös Helsingin yliopiston tutkijakollegiumissa (HCAS), joka on humanistis-yhteiskuntatieteelliseen huippututkimukseen keskittynyt yksikkö.

– Minulla on kokemusta fysiikan, biologian, neurotieteen, psykiatrian, lääketieteen ja psykologian tutkimuksesta filosofisella otteella. Teen tieteenfilosofiaa ja mielenfilosofiaa tieteellisesti informoidulla twistillä periaatteella "kun filosofia ei jätä kaikkea ennalleen".

Yläkuvassa Tuomas Pernu, kuvaaja Leila Oksa.

Lisätietoja: Tuomas Pernu, puh. 044 291 3545, tuomas.pernu(at)helsinki.fi