Juha Yrjänheikki

Toimitusjohtaja, FT Juha Yrjänheikki Professor of Practice -tehtävään terveystieteiden tiedekuntaan

Toimitusjohtaja, FT Juha Yrjänheikki on nimitetty Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekuntaan Professor of Practice -tehtävään.

Yrjänheikki on biolääketieteeseen erikoistuneen suomalais-sveitsiläisen Aurealis Pharma Oy:n toimitusjohtaja. Työelämäprofessorin tehtävä yliopistolla on osa-aikainen ja viisivuotinen. Yrjänheikki aloitti tehtävässä 1.10.2018.

– Tavoitteena on vahvistaa paikallisten, kansallisten ja kansainvälisten PK- ja suuryritysten ja yliopiston välistä kommunikaatiota, yhteistyötä ja rahoitusta tutkimuksen kaupallisessa hyödyntämisessä. Työelämäprofessuuri edistää osaltaan myös rakenteilla olevan Kuopio Health- avoimen innovaatioekosysteemin toimintaa, toteaa terveystieteiden tiedekunnan dekaani, professori Jussi Pihlajamäki.

–  On sovittu, että keskityn käytännön tekemiseen ja neljään pääteemaan “case-by-case” -periaatteella, Yrjänheikki kertoo.

Yhtenä tavoitteena on kehittää yliopiston tutkimus- ja kehittämishankkeiden suunnittelua ja toteuttamista kaupallistamisen näkökulmasta. Yrjänheikki jalkautuu myös tiedekunnan yksiköihin, ryhmänjohtajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden pariin selvittämään ja edesauttamaan yliopistolähtöisen teknologia- ja kasvuyrittäjyyden syntymistä ja muita kaupallisia hyödyntämismalleja. Kolmas tavoite on tuoda yliopiston tutkittavaksi ja ratkaistavaksi teollisuudesta tutkimushaasteita ja hankkeita, joista syntyy uusia kaupallisia mahdollisuuksia. Lisäksi professorin tehtävänä on edistää kaupallisen ajattelun kulttuuria ja koulutusta ylipistossa opiskelijoiden, tutkijoiden ja muun henkilökunnan keskuudessa.

Juha Yrjänheikki on bioteknologia-alan sarjayrittäjä, sijoittaja ja hallitusammattilainen. Hän on Aurealis Pharma Oy:n ja Aurealis Oy:n toimitusjohtaja ja sijoitusyhtiö Nostetta Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Yrjänheikki oli aivosairauksien non-kliinisiin tautimalleihin ja kuvantamiseen erikoistuneen lääketeollisuuden palveluyrityksen Cerebriconin perustajajäsen ja toimitusjohtaja sekä tieteellinen johtaja vuodesta 2000 vuoteen 2009, jolloin yritys myytiin Yhdysvaltalaiselle Charles River Laboratories (CRL) -konsernille. Vuosina 2009–2012 Yrjänheikki jatkoi CRL Finlandin toimitusjohtajana. 2010-luvulla hän on toiminut Pharmatest Oy:n ja Fennogate Finland Oy:n hallituksen jäsenenä. Hän on myös aktiivinen sijoittaja yhdeksässä teknologiayrityksessä.

Juha Yrjänheikki valmistui bioteknologian maisteriksi Kuopion yliopistosta vuonna 1997 ja väitteli filosofian tohtoriksi neurobiologiasta vuonna 2000. Yrjänheikki työskenteli vierailevana tutkijana Stanfordin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan neurokirurgian laitoksella vuosina 1997–1998 sekä tutkijana Kuopion Yliopiston AIV Instituutissa vuosina 1996–1997 ja 1999–2000.

Professor of Practice, toimitusjohtaja Juha Yrjänheikki, puh. 045 843 3550, juha(at)aurealispharma.com

Terveystieteiden tiedekunnan dekaani, professori Jussi Pihlajamäki, puh. 050 344 0187, jussi.pihlajamaki(at)uef.fi