Tohtoripromootiossa luvassa perinteitä ja persoonallisuutta

Itä-Suomen yliopiston tohtoripromootio lähenee. Aiemmin promootioita on vietetty kerran Joensuun ja kerran Kuopion kampuksella vuosina 2014 ja 2015. Niissä promootioissa luotiin UEFille omat promootioperinteet, mutta työtä on tämänkin kesän promootion valmistelussa riittänyt.

Yritysoikeuden yliopistonlehtori Hanna Savolainen on osallistunut tämän promootion suunnitteluun sekä promootiotoimikunnassa että tohtoritoimikunnassa. Hän on myös yksi nuorista tohtoreista, joka promovoidaan tulevassa juhlassa.

– Minulla ei aiemmin ollut tarkkaa käsitystä siitä, mitä kaikkea tohtoripromootio pitää sisällään. Mutta nyt toimikunnissa mukana ollessani olen todella innostunut aiheesta ja lukenut kaikki kirjat, mitä olen promootion historiasta käsiini saanut.

Toimikunnat aloittivat toimintansa syksyllä. Kesäkuinen promootio on ollut helppo rakentaa aiemmille perinteille, mutta etenkin h-hetken lähetessä tahti on tiivistynyt ja asiat konkretisoituneet.

Savolainen myöntää, että toimikunnan aloitellessa koko juhla tuntui kovin kaukaiselta, mutta nyt kun promootio on oven takana, on tunnelma innostuneen odottava.

– On ollut hienoa työskennellä toimikunnissa ja päästä niin osaltaan vaikuttamaan juhlien luonteeseen. Vaikka meitä toki sitovat tarkoin määritellyt perinteet ja protokollakin, olemme mielestäni silti onnistuneet tohtoritoimikunnassa vaikuttamaan pienillä asioilla siihen, että juhlasta löytyy myös jotain persoonallista ja UEFille ominaista.

Konsertti, kulkue ja jumalanpalvelus avoimia kaikille

Kaupunkilaisille promootio näyttäytyy parhaiten promootiokonsertin, -kulkueen sekä jumalanpalveluksen muodossa.

– Torstaina järjestettävä promootiokonsertti on avoin kaikille. Se on astetta juhlavampi konsertti, kun suuri osa kuulijoista on pukeutunut juhla-asuihin. Tunnelma on silloin eri tavalla arvokas.

Promootiokulkue järjestetään säävarauksella, eli jos päivä on sateeton, marssivat juuri promovoidut tohtorit muun juhlaväen kanssa kampukselta kirkkoon, jossa pidetään promootiojumalanpalvelus.

– Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee seuraamaan kulkuetta. Se on mielestäni samalla upea muistutus siitä, miten tärkeää ja arvokasta on, että meillä Itä-Suomessa on yliopisto.

Vaikka tohtoripromootiota on pidetty aiemmin eliitin juhlana, ja sen kustannuksia kritisoidaan silloin tällöin vieläkin, pitää Savolainen perinteistä juhlaa kunniassa.

– Vaikka toki osin katsonkin juhlaa järjestäjän näkökulmasta, haluan silti nauttia seremonioista promovendin roolissa. Minusta on hienoa, että yliopisto haluaa näin kunnioittaa tohtoreiden väitöstyötä. Samalla kiitoksen saavat väitösten ohjaajat sekä tohtoreiden läheiset. Heidän kaikkien rooli on ollut työssämme olennainen.

Tohtoripromootio järjestetään Joensuun kampuksella 6.–8. kesäkuuta. Virallinen osuus alkaa, kun kunniatohtorit istuttavat puita Linnunlahden Promootiopuistoon torstaina 6.6. klo 14.00.

Promootiokonsertti järjestetään torstaina 6.6. klo 18 Carelia-salissa. Lippuja voi ostaa Joensuun kaupunginorkesterin lipunmyyntikanavista (Ticketmaster, Carelicum, ovimyynti).

Promootiokulkue lähtee perjantaina 7.6. klo 15.30 Carelia-salin edestä ja etenee Yliopistokatua pitkin keskustaa kohti Koskikadulle, josta se kääntyy oikealle Kirkkokadulle kohti evankelis-luterilaista kirkkoa.

Promootiojumalanpalvelus alkaa perjantaina 7.6. klo 16.00 evankelis-luterilaisessa kirkossa.

Promootion koko ohjelma löytyy osoitteesta http://www.uef.fi/web/promootio/ohjelma

Kuopion kampuksen promootio pidetään 4.–6.6.2020.

Videokooste edellisestä promootiosta​​​​​​​