Timo Neuvonen.

Timo Neuvonen palkittiin ansioituneena ruotsin kielen opettajana

Itä-Suomen yliopiston ruotsin kielen lehtori Timo Neuvonen on saanut OKKA–Svenska kulturfondenin ansioituneen ruotsin kielen opettajan palkinnon. Palkinnot jaettiin tänään Helsingissä.

Palkintoperusteluiden mukaan Timo Neuvonen on tehnyt pitkäjänteisesti töitä yliopistotutkintoihin sisältyvän ruotsin kielen taitovaatimuksen ja opetuksen tunnetuksi tekemisen hyväksi. Hän on sitoutunut opettaja, joka on motivoinut jo vuosien ajan ruotsin kielen opiskeluun paitsi eri alojen yliopisto-opiskelijoita, myös itäsuomalaisia lukiolaisia.

Lisäksi Neuvonen on kehittänyt opetustaan jatkuvasti. Hänen kurssimateriaalinsa ovat ajanmukaisia, ja ne liittyvät aina opiskelijoita kiinnostaviin aiheisiin. Esimerkiksi lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijoille suunnatut ruotsin materiaalit ja harjoitukset on kehitetty erilaisten potilaiden kohtaamista varten alan asiantuntijoiden kanssa. Opiskelijat ovatkin toistuvasti palkinneet Neuvosen erilaisilla tunnustuksilla ja palkinnoilla.

Neuvonen kehittää myös jatkuvasti omia taitojaan opiskelemalla kieliä aktiivisesti. Hän toimii myös Opetushallituksen nimittämänä Valtionhallinnon kielitutkinnonsuoritusten vastaanottajana.
OKKA-säätiö myöntää yhteistyössä Svenska kulturfondenin kanssa 4–6 tunnustuspalkintoa opettajille, jotka opettavat ruotsia suomenkielisessä päiväkodissa, peruskoulussa, lukiossa, ammatillisessa oppilaitoksessa, ammattikorkeakoulussa, yliopistossa, vapaan sivistystyön oppilaitoksessa tai taiteen perusopetuksessa.

OKKA–Svenska kulturfonden -palkinto on myönnetty vuodesta 2008 lähtien. Tunnustuspalkinnot myönnetään säätiön hallitukselle tehtyjen ehdotusten perusteella ansiokkaasta ruotsin kielen opetuksesta ja ruotsinkielisen kulttuurin edistämisestä.

Avainsanat