UEF-lähettiläs Mirka Nieminen kirjastossa selaamassa kirjaa

Tiedejulkaisemisen vaikuttavuus, vastuullisuus ja avoimuus puhuttavat Joensuussa 3.–4.10.2022

Valtakunnalliset Tiedejulkaisemisen päivät kokoaa laajasti tiedejulkaisemisen asiantuntijoita Joensuuhun 3.–4. lokakuuta 2022. Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella järjestettävään tapahtumaan odotetaan runsaasti osallistujia tiedekustantajien ja -toimittajien parista, tutkijoita, yliopistokirjastojen sekä tiede- ja valtionhallinnon edustajia.

Tiedejulkaisemisen päivien teema on tällä kertaa vastuullisesti vaikuttava tiedejulkaiseminen. Päivien puheenvuorot, esitykset ja keskustelut käsittelevät muun muassa tiedejulkaisemisen vaikuttavuutta, vastuullisuutta ja tulevaisuuden näkymiä sekä tiedon avoimuuden periaatteita ja niiden merkitystä tiedejulkaisuille.

Tapahtuman avauspäivänä käydään keskustelua muun muassa tieteen avoimuudesta Itä-Suomen yliopiston kirjaston johtajan Ari Muhosen johdolla. Avoimuuden julistuksista puhuu Tieteellisten seurain valtuuskunnan julkaisupäällikkö Sami Syrjämäki. Lisäksi kansanedustaja Anu Vehviläinen kertoo, miten tutkittu tieto vaikuttaa päätöksentekoon. Tieteen viestinnällistymisestä ja vaikuttavuudesta puheenvuoron pitää tutkijatohtori Mona Mannevuo (Turun yliopisto) sekä tiedejulkaisemisen tulevaisuudesta professori Jopi Nyman (Itä-Suomen yliopisto). Iltaohjelmassa julkistetaan Suomen tiedekustantajien liiton Vuoden tiedelehti 2022 –palkinnon ja kannustuspalkinnon saajat.

Tiedejulkaisemisen päivien toisen päivän avausteema on avointen tieteellisten kirjojen kustantaminen, josta keskustelevat kustannusjohtaja Leena Kaakinen (Helsinki University Press), kustannusjohtaja Kirsi Keravuori (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura), kustannuspäällikkö Susanna Nykyri (Tampereen yliopisto), avoimen tiedon keskuksen johtaja Pekka Olsbo (Jyväskylän yliopisto) ja julkaisupäällikkö Sami Syrjämäki. Paneelikeskustelua kotimaisten tiedelehden vaikuttavuudesta johtaa Matkailututkimus-lehden päätoimittaja, professori Juho Pesonen (Itä-Suomen yliopisto).

Tekijänoikeuslain muutoksista avoimeen julkaisemiseen puhuvat Kansalliskirjaston palvelujohtaja Johanna Lilja ja Kopioston lakiasiainjohtaja Kirsi Salmela. Tapahtuman päätteeksi Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan pääsihteeri Reetta Kettunen, Julkaisufoorumin ja Tieteellisten seurain valtuuskunnan pääsihteeri Janne Pölönen sekä professori Eeva Jokinen Itä-Suomen yliopistosta keskustelevat monikielisen tiedeviestinnän Helsinki-aloitteesta.

Tiedejulkaisemisen päivien ohjelma on luettavissa kokonaisuudessaan verkossa tiedejulki.fi -sivustolla. Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt, mutta päivien videolähetyksiä voi seurata ilman ilmoittautumista.

Tiedejulkaisemisen päivien järjestelyistä vastaavat Tieteellisten seurain valtuuskunta, Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta, Suomen tiedekustantajien liitto, Kansalliskirjasto ja Itä-Suomen yliopisto.

Sami Syrjämäki, julkaisupäällikkö, Tieteellisten seurain valtuuskunta, sami.syrjamaki@tsv.fi

Jukka Kananen, palvelupäällikkö, Itä-Suomen yliopiston kirjasto, jukka.kananen@uef.fi