Kaksi opiskelijaa esittelee tekniikan alan koulutusta.

Tekniikan koulutus etenee valintakokeisiin Joensuussa ja Kuopiossa – kaikkiin hakukohteisiin noin 300 hakijaa

Itä-Suomen yliopistossa ensi syksynä alkava tekniikan koulutus oli ensimmäistä kertaa mukana yhteishaussa maaliskuussa. Haettavana oli kaikkiaan 105 opiskelupaikkaa fotoniikan ja kestävien teknologioiden koulutusohjelmiin Joensuun kampuksella sekä teknillisen fysiikan koulutusohjelmaan Kuopion kampuksella.

Yhteishaussa tekniikan koulutuksen hakukohteet vetivät yhteensä 261 hakijaa tekniikan kandidaatin ja diplomi-insinöörin tutkintokoulutuksiin. Lisäksi siirtohaussa tekniikan koulutukseen haki 43 Itä-Suomen yliopistossa jo opiskelevaa opiskelijaa.

Yhteishaussa eniten hakijoista oli kotoisin Pohjois-Savosta (87), Pohjois-Karjalasta (75) ja Uudeltamaalta (31). Pienempiä hakijamääriä oli tasaisesti eri puolilta Suomea. Hakijoista naisia oli 90 ja miehiä 171. Eniten hakijoita tekniikan koulutusohjelmista sai teknillinen fysiikka, yhteensä 150 hakijaa. Fotoniikan ja kestävien teknologioiden koulutus kiinnosti varsinkin joensuulaisia hakijoita (66), ja teknilliseen fysiikkaan oli selvästi eniten kuopiolaisia hakijoita (69).

– Olemme tehneet laajasti markkinointia ja tiedottamista sekä jalkautuneet ja esitelleet uutta koulutusta erityisesti alueidemme lukioissa. Pohjois-Karjalasta ja Pohjois-Savosta saimmekin hyvin hakijoita. Myös naisten osuus hakijoista on ilahduttava, sillä tavoitteemme on lisätä naisten osuutta tekniikan alalla. Ensi vuonna pääsemme tekemään yhteishaun markkinointia yhdessä aloittaneiden tekniikan opiskelijoiden kanssa, iloitsee varadekaani Markku Hauta-Kasari.

Opiskelijavalinta etenee seuraavaksi valintakokeisiin, jotka järjestetään Kuopion ja Joensuun kampuksilla 30.5. klo 10–14. Valintakokeisiin ilmoittautuneita on yli sata Kuopiossa ja Joensuussa noin 70. Tarvittaessa hakukohteisiin hyödynnetään täydennyshakua elokuussa.

– Syyskuun ensimmäisinä päivinä toivotamme uudet tekniikan opiskelijamme yliopistolla tervetulleeksi. Heti syksyn alussa he pääsevät mukaan ainejärjestötoimintaan ja tapaamaan alueemme yrityksiä yhteisissä tapaamisissa. Uudet tekniikan opiskelijamme pääsevät myös tekemään pioneerityötä teekkarikulttuurin käynnistämiseksi Joensuun ja Kuopion seuduilla, kertoo Hauta-Kasari.