Talvilajeissa menestyneitä urheilevia opiskelijoita palkittiin Joensuussa

Itä-Suomen yliopisto ja Joensuun urheiluakatemia muistivat menestyneitä opiskelijoita huhtikuun lopulla pidetyssä kahvitilaisuudessa. Kaikkiaan kahdeksan huipputason urheilijaa saivat yliopiston myöntämän stipendin.

Suurimman stipendin sai metsätieteitä opiskelevalle Salla Koskela, joka päättyneellä kaudella ylsi hiihtosuunnistuksen EM-kisoissa hopealle ja MM-kisoissa pronssille.

Muut stipendin saajat olivat kauppatieteiden opiskelija, ampumahiihtäjä Suvi Minkkinen, maantieteen opiskelija, hiihtosuunnistaja Misa Tuomala, metsätieteen opiskelija, hiihtäjä Perttu Hyvärinen, metsätieteen opiskelija, kolmiloikkaaja Simo Lipsanen, matematiikan opiskelija, maastohiihtäjä Vilma Jylhä, tietojenkäsittelytieteen opiskelija, maastohiihtäjä Petra Torvinen sekä oikeustieteiden opiskelija, parahiihtäjä Inkki Inola.

Akateeminen rehtori Harri Siiskonen totesi puheessaan, että yliopiston ja urheiluakatemian yhteistyön tarkoitus on edistää opiskelun ja huippu-urheilun sovittamista yhteen.

Siiskonen toivoi opiskelijoilta palautetta siitä, miten opiskelun ja urheilu-uran yhdistäminen on sujunut, ja missä voimme mahdollisesti parantaa yhteistyötämme.

– Yliopiston puolesta pyrimme vastaamaan näihin tarpeisiin joustavilla ja monimuotoisilla opinnoilla, joita kehitetään osana jatkuvan oppimisen prosesseja. – Näissä etenemme varsin nopeasti, ja ne varmasti tulevat hyödyttämään teitä kaikkia, Siiskonen sanoi.

Talvikauden menestyneitä urheilevia opiskelijoita ovat myös pesäpallon hallikisojen SM-joukkueessa pelanneet Matias HänninenHenri LitmanenIiro KousaKonsta Piironen sekä pronssille sijoittuneen joukkueen Susanne Ojaniemi.

Valmistautumista seuraavaan kauteen

Kahvitilaisuuteen osallistuvien urheilijoilla ajatukset suutautuvat valmistautumisessa seuraavaan kauteen. Harjoituksia ja leirejä on tiedossa kaikilla.

Hiihtäjä Perttu Hyvärinen suuntaa kesän aikana Vuokatin maisemiin. – Ensi kauden tavoitteena on yltää 15 parhaan sakkiin maailmancupin kisoissa, Hyvärinen kertoi tavoitteistaan.

Hyvärinen antoi kiitosta Joensuun liikuntapalveluille. – Ne ovat todella hyvällä tasolla ja tarjoavat talviaikaan hyvät olosuhteet lajin treenaamiselle opiskelukaupungissa.

Hiihtosuunnistaja Misa Tuomala hakee ehjää harjoittelukautta, kun tähtäimessä ovat seuraavaksi lajin EM-kisat.

Myös Suvi Minkkisellä on tiivis harjoituskausi edessä. Tavoitteena on huippusuoritukset ja sen myötä maailmancupin pistesijat tulevalla kaudella.

Ensi viikolla kahville kutsutaan Kuopion kampuksen menestyneitä opiskelijaurheilijoita.