Vanhukset soittavat hoitajien kanssa.

Taiteilijavetoisella taidetoiminnalla on myönteisiä vaikutuksia hoivakotien asukkaiden elämään

Hoivakotien iäkkäiden asukkaiden kohtaaminen ja taiteellinen työskentely heidän kanssaan saa taiteilijoita määrittelemään uudelleen arvojaan, asenteitaan ja motivaatioitaan. Itä-Suomen yliopiston väitöskirjatutkija Teija Nuutinen tarkasteli tuoreessa tutkimuksessa hoivakodeissa työskentelevien taiteilijoiden työotetta 14 taiteilijan teemahaastattelun pohjalta.

– Eri alojen taiteilijoilla on tärkeä rooli iäkkäiden ihmisten kulttuuriosallisuuden ja merkityksellisen elämän mahdollistajina hoivakodeissa. Oli hienoa nähdä, miten taidetoimintaan osallistuminen vapautti asukkaiden tunteita, aisteja, kokemuksellisuutta ja itseilmaisua, Nuutinen kertoo.

Sosiaalipedagoginen tutkimus osoitti, miten taiteilijat kohtasivat iäkkäitä asukkaita voimavaralähtöisesti heidän pitkän elämänhistoriansa asiantuntijoina ja ottivat heitä sisällön tuottajiksi taiteelliseen työhönsä.

– Tällainen työskentelyote mahdollisti myös hoitohenkilöstölle ja omaisille asukkaan näkemisen uusin silmin, ei pelkästään huonokuntoisena ja hoitoa tarvitsevana, vaan myös tuntevana, muistavana, laulavana ja liikkuvana persoonana, Nuutinen kuvaa.

Tunteiden liikuttelu ja elämyksellisyys ovat tervetulleita hoivakotien asukkaiden varsin samankaltaisina toistuviin päiviin.

Tutkimus nostaa näkyville kehollisuuden, joka keskeisenä teemana läpäisee taiteilijan työtä erityisesti muistisairaiden asukkaiden kanssa.

– Kosketus, moniaistisuus ja vastavuoroinen, sanaton viestintä korostuivat kognitiivisen toimintakyvyn heikentyessä. Jo pelkästään tanssin katsominen, musiikin kuunteleminen tai tuttujen makujen maistaminen saattoivat käynnistää ketjureaktion, jossa puhumaton ja omissa maailmoissaan ollut iäkäs ihminen alkoikin liikkua, laulaa tai muistella.

Sosiaalipedagogiikka -lehdessä julkaistu tutkimus on Nuutisen parhaillaan esitarkastuksessa olevan väitöskirjan kolmas osatutkimus. Se tuo ymmärrystä ikääntyneiden hoivakotien ammatillisissa käytännöissä kohdattavia ilmiöistä ja uusia näkökulmia työkäytäntöjen ja -menetelmien kehittämiseen sekä kulttuuri- ja hoiva-alojen monialaiseen yhteistyöhön.

Teija Nuutinen, teija.nuutinen(at)uef.fi

Tutkimusartikkeli:

Nuutinen, Teija, Laulainen, Sanna & Salonen, Arto. O. 2023. Taiteilijoiden työote ja ammatillisten identiteettien neuvottelut ikääntyneiden hoivayhteisöissä. Sosiaalipedagogiikka Vol 24. https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/126203

Väitöskirjan aikaisemmat osajulkaisut:

Nuutinen, Teija, Laulainen, Sanna & Salonen, Arto O 2021. Taiteilija-ammattilaiset kulttuurihyvinvoinnin toimijoina ikääntyneiden hoivayhteisöissä. Gerontologia 35 (3), 231–248.

Nuutinen, Teija, Laulainen, Sanna & Salonen Arto O 2022. Taiteilijat kulttuurihyvinvointitoiminnan rajapinnoilla. Tutkimus taiteilija-ammattilaisista ikääntyneiden hoivayhteisöissä. Yhteiskuntapolitiikka 87 (5–6), 502–512.