Tuore Itä-Suomen yliopiston tutkimus osoittaa, että taidepohjaiset menetelmät voivat merkittävästi kehittää johtamiskoulutusta ja valmistaa opiskelijoita kohtaamaan aikamme suuria yhteiskunnallisia haasteita. Tutkimuksessa tarkasteltiin Itä-Suomen yliopistossa toteutettavaa innovaatiokulttuurien opintojaksoa vuosina 2013–2023, jossa opiskelijat hyödyntävät muun muassa kuvataidetta, musiikkia, teatteria ja leikkiä osana oppimisprosessia.
Tutkimuksen mukaan taidepohjaiset menetelmät tukevat opiskelijoiden tunneälyn, luovuuden ja kriittisen ajattelun kehittymistä. Ne auttavat opiskelijoita reflektoimaan omia kokemuksiaan, kyseenalaistamaan oletuksiaan ja tarkastelemaan johtajuutta uusista näkökulmista. Menetelmät edistävät myös yhteisöllistä oppimista ja luovat oppimisympäristöjä, jotka heijastavat työelämän monimutkaisuutta ja vaatimuksia.
– Opiskelijat kokivat, että opintojakso auttoi heitä ymmärtämään innovaatiokulttuureja syvällisemmin ja rohkaisi heitä soveltamaan luovaa ajattelua niin opinnoissaan kuin tulevassa työelämässään. Moni kertoi saaneensa lisää itsevarmuutta ja uskallusta kokeilla uutta – myös tilanteissa, joissa taiteelliset taidot eivät olleet entuudestaan vahvoja, kertoo yliopistonlehtori Pasi Hirvonen, joka on toiminut yhtenä kurssin opettajista.
Tutkimus osoittaa, että taidepohjaiset menetelmät eivät ole hyödyllisiä ainoastaan johtamisen opetuksessa, vaan ne tarjoavat laajempia mahdollisuuksia kehittää pedagogisia ratkaisuja, jotka tukevat opiskelijoiden valmiuksia toimia vastuullisina ja empaattisina muutosjohtajina. Menetelmät vahvistavat opiskelijoiden kykyä kohdata epävarmuutta, toimia ryhmissä ja verkostoissa sekä hyödyntää tunteita ja luovuutta muutoksen ajureina.
Opettajien mukaan kurssin onnistuminen edellyttää vahvaa pedagogista osaamista, kykyä kohdata epävarmuutta ja ennen kaikkea institutionaalista tukea. – Turvallisen ja kannustavan oppimisympäristön luominen on keskeistä, jotta opiskelijat uskaltavat heittäytyä luoviin oppimismenetelmiin, kuvaa professori Hanna Lehtimäki.
Tutkimus nostaa esiin tarpeen uudistaa liiketalouden opetusta vastaamaan paremmin nykyajan ja tulevaisuuden haasteisiin. Perinteisten opetusmenetelmien rinnalle tarvitaan lähestymistapoja, jotka tukevat opiskelijoiden kokonaisvaltaista kasvua.
– Taideperustaiset menetelmät tarjoavat opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää taitoja, joita nykytyöelämä kipeästi tarvitsee. Empatia, kriittinen ajattelu ja luova ongelmanratkaisu eivät ole vain akateemisia tavoitteita – ne ovat keskeisiä valmiuksia, joiden avulla tulevat ammattilaiset voivat menestyä nopeasti muuttuvassa ja monimutkaisessa maailmassa, Hirvonen kiteyttää.
Tutkimusartikkeli:
Lehtimäki, H., Hirvonen, P., Riivari, E., & Piironen, S. (2026). Innovation pedagogy in management education: Student-centered learning with arts-based methods. The International Journal of Management Education, 24(1), 1–12. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2025.101306