Kahden naisen kädet ja tietokone kokouksessa.

Syksyn huippuseminaareissa esillä COVID-19-immuniteetti, kudosten kantasolut ja masennuslääkkeiden uudet mekanismit

Kaikille avoin Frontiers in Health Sciences -seminaarisarja jatkuu loka-joulukuussa 2021 suomalaisten huippututkijoiden esityksillä verkossa. 28.10. professori Ilkka Julkunen puhuu COVID-19-infektion ja rokotteen tuomasta immuniteetista, 2.12. professori Sara Wickström valottaa kudosten kantasolujen sopeutumismekanismeja ja 9.12. akatemiaprofessori Eero Castrén masennuslääkkeiden uutta vaikutusmekanismia. Luennot pidetään englanniksi Zoomin välityksellä.

Frontiers in Health Sciences on Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekunnan seminaarisarja, joka on suunnattu sekä tutkijoille, opettajille että opiskelijoille. Seminaarin järjestämisestä vastaavat vuorotelleen tiedekunnan eri tohtoriohjelmat. Tänä syksynä järjestäjänä on molekulaarisen lääketieteen tohtoriohjelma (DPMM), ja esitysten painopiste on bio- ja molekyylilääketieteessä.

Turun yliopiston virusopin professori Ilkka Julkunen puhuu seminaarisarjassa 28.10.2021 klo 15–16 aiheesta COVID-19 natural infection and vaccine induced immunity. Julkusta on kuultu asiantuntijana muun muassa sosiaali- ja terveysministeriön koronatilannekatsauksen yhteydessä ja hän arvioi, että rokotteen ottamatta jättäminen johtaa melko varmasti sairastumiseen lähitulevaisuudessa.

Helsingin yliopiston solu- ja kehitysbiologian professori Sara Wickström puhuu 2.12.2021 klo 15–16 aiheesta Regulation of stem cell fate by niche-derived signals and forces. Wickströmin tutkimusryhmä tutkii ihmisen kudosten ylläpitoa ja on löytänyt hiljattain ennen tuntemattomia kudosten kantasolujen suojamekanismeja.

Akatemiaprofessori Eero Castrén Helsingin yliopistosta puhuu 9.12.2021 klo 15–16 aiheesta A new model for the antidepressant drug action. Castrénin tutkimusryhmän uudet tutkimustulokset kyseenalaistavat vallitsevia käsityksiä masennuslääkkeiden vaikutusmekanismeista.

Pääset seuraamaan esityksiä alla olevista linkeistä.

28.10. Ilkka Julkunen: COVID-19 natural infection and vaccine induced immunity

2.12. Sara Wickström: Regulation of stem cell fate by niche-derived signals and forces

9.12. Eero Castrén: A new model for the antidepressant drug action

Lisätietoja seminaarisarjasta:

DPMM-tohtoriohjelman koordinaattori Joanna Huttunen, joanna.huttunen (at) uef.fi