UEF liput lipputangoissa

Sydämen vajaatoimintaan kehitetään tehokas lääke Business Finlandin tuella

Itä-Suomen yliopiston professori Pasi Tavin johtama tutkimushanke on saanut Business Finlandin TUTLI-rahoituksen uuden tehokkaan lääkkeen kehittämiseksi sydämen vajaatoiminnan ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Lähtökohtana ovat tutkijoiden kehittämät molekyylit, joilla voidaan vaikuttaa sydämen vajaatoimintaan johtaviin solutason mekanismeihin.

– Kehittämämme yhdisteet uudelleenohjelmoivat solujen geenien ilmentymistä. Ne saavat soluissa aikaan samanlaisia positiivisia vaikutuksia kuin liikunta ja estävät näin sydämen vajaatoiminnan etenemistä. Niillä voidaan myös lievittää jo puhjennutta tautia, Tavi kertoo.

Business Finlandin rahoittaman ”Exercise mimetic drug molecules” -hankkessa luodaan sekä teknologinen että kaupallinen valmius uusien lääkemolekyylien tuotteistamiseksi. Tavoitteena on saada aikaan suunnanmuutos sydämen vajaatoiminnan etenemisessä, perustaa globaaleille markkinoille tähtäävä yritys sekä vahvistaa samalla alueellista ja valtakunnallista ja terveyden ja hyvinvoinnin innovaatioekosysteemiä. Kaksi vuotta kestävän hankkeen  kokonaisrahoitus on 534 377 euroa.

Tarve ensimmäiselle sydämen vajaatoimintaa tehokkaasti hoitavalle lääkkeelle on todella suuri. Sydämen vajaatoimintaan ei ole toistaiseksi olemassa tehokasta hoitoa, vaikka se on eräs merkittävimmistä sairastavuuden, kuolleisuuden ja vajaakuntoisuuden syistä ikääntyvässä väestössä. Sen hoito aiheuttaa kaksi prosenttia kaikista terveydenhuollon kustannuksista Euroopassa ja sen oireiden hoitoon tarkoitettujen lääkkeiden vuosimarkkinat ovat noin kuusi miljardia dollaria ja kasvavat yli 15 prosenttia  vuodessa.

Itä-Suomen yliopisto menestyi kaikkiaan hyvin kevään Tutkimuksesta uutta liiketoimintaa (TUTLI) -rahoitushaussa. Business Finland myönsi kolmelle yliopiston hankkeelle rahoitusta yhteensä 1,15 miljoonaa euroa.

Professori Pasi Tavi, A.I. Virtanen -instituutti, Itä-Suomen yliopisto, puh. 040 3553272, pasi.tavi (a) uef.fi