UEFin liput.

Suosittu osuustoiminnan johtamisen erityispiirteisiin perehdyttävä kurssi järjestetään etäyhteyksin

Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitos Joensuussa järjestää syksyllä 2020 toista kertaa Osuuskunnan johtamisen erityispiirteet -kurssin. Kurssilla avataan suomalaisen, yhdessä omistamamme, ankkurivarallisuuden merkitystä ja ennen kaikkea pureudutaan mallin johtamisen erityiskysymyksiin. Kurssin sisällöissä yhdistyvät elinkeinoelämän ja yliopiston välinen vuoropuhelu sekä tahtotila lisätä tietoa kansallisesti erittäin merkittävästä kilpailukykyresurssista ja suomalaisesta omistajuudesta.

– Maahamme on yli sadan vuoden kuluessa kehittynyt kansainvälisestikin tunnustettu osuustoiminnallisen johtamisen osaaminen; kyky toteuttaa yhteisöä hyödyttävää liiketoimintaa, kertoo kurssin vastuuprofessori Anu Puusa.

– Onkin oleellisen tärkeää tunnistaa kunkin yritysmuodon ominaispiirteet myös johtamisen näkökulmasta. Vain näin eri yritysmuotoihin liittyvät erityispiirteet saadaan jalostumaan vahvuuksiksi arjen johtamistyössä, Professor of Practice Reijo Karhinen jatkaa.

Puusan ja Karhisen lisäksi syksyn 2020 kurssille saapuu asiantuntijavieraiksi suomalaisen osuustoiminnan huippuosaajia. Alustajiksi ovat lupautuneet muun muassa HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä, SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine, Tradekan toimitusjohtaja Perttu Puro, MetsäGroupin hallituksen pj Jussi Linnanranta, OP Euran hallituksen pj, Professor-of-Practice Ilmo Aronen sekä LähiTapiola Pirkanmaan hallituksen pj Harri Talonen.

Kurssin toteutustapa striimattuina luentoina on vuorovaikutteinen ja korostaa opiskelijoiden aktiivista roolia. Siihen kuuluu luentojen lisäksi kaksi osuustoiminnallisten yritysten johtajien paneelia, joiden suunnitteluun ja toteutukseen opiskelijat osallistuvat. Paneeleissa opiskelijat pääsevät tenttaamaan kokeneilta johtajilta, millaista arjen johtamistyö on ja opitut teoreettiset lähestymistavat saavat käytännön kuorrutuksen. Kurssin harjoituksissa teoria ja käytäntö yhdistyvät vielä kerran, kun kurssin teemoja sovelletaan case-tehtävien kautta. Kurssi alkaa keskiviikkona 16.9.2020. Ilmoittautuminen WebOodin kautta.

Kurssi kuuluu vapaavalintaisiin opintoihin kauppatieteiden maisteriopinnoissa, mutta se on avoin kaikille muidenkin pääaineiden opiskelijoille. Kurssilla käsitellään osuuskunnan tarkoitusta ja toimintaperiaatteita, sen kaksoisluonnetta ja kilpailuetuja. Lisäksi perehdytään omistajuuteen, omistajaohjaukseen sekä johtamisen ja hallinnoinnin erityispiirteisiin.

Professori Anu Puusa, p. 050 442 3376, anu.puusa(at)uef.fi