Kaasuauto.

Suomi sai EU:lta merkittävän rahoituksen ilmastoratkaisuja vauhdittavalle hankkeelle

Laaja suomalainen tutkimuslaitosten, julkishallinnon, yritysten ja säätiöiden muodostama verkosto menestyi EU LIFE -ohjelman ilmastohankkeiden rahoitushaussa. Ilmastoratkaisujen vauhdittaja (ACE) -hanke käynnistyy 20 miljoonan euron budjetilla vuoden 2024 alusta. Rahoitus tukee kotimaisten ilmastoinvestointien toteuttamista ja tähtää niiden lisäämiseen.

Itä-Suomen yliopisto kiihdyttämässä ilmastotoimia metsä- ja elintarviketeollisuudessa

ACE-hankkeen tehtävänä on tukea Suomea EU:n ilmastovelvoitteiden ja hiilineutraaliuden saavuttamisessa erityisesti taakanjakosektorilla. Hankkeen painopiste on vaikeaksi tunnistetuissa päästövähennystoimissa maatalouden, raskaan liikenteen ja teollisuuden prosessien osa-alueilla.

Ratkaisuina hankkeessa kehitetään kosteikkoviljelyn, kasviproteiinien ja biokaasun arvoketjuja, edistetään raskaan liikenteen kuljetusten ja työkoneiden energiatehokkuustoimia sekä puhtaiden käyttövoimien käyttöönottoa ja vauhditetaan pienen ja keskisuuren teollisuuden tuotantoprosessien älykästä sähköistämistä. Hankkeessa tuetaan päästövähennysvelvoitteiden saavuttamista Suomessa laatimalla ehdotuksia ja työkaluja politiikkatoimien ja ilmastorahoituksen tehostamiseksi.

Hankkeessa toteutetaan useita erilaisia pilotteja ja investointeja, joiden tulisi merkittävästi skaalautua Suomessa hiilineutraaliuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi Naantaliin rakennetaan raskaalle kalustolle sähkön ja biometaanin jakeluasema palveluineen. Etelä-, Keski- ja Pohjois-Suomessa testataan sähkö- ja biokaasukuljetuksia metsä- ja elintarviketeollisuudessa ja Lapissa kokeillaan sähköistä puutavara-autoa metsäteollisuuden kuljetuksissa arktisissa olosuhteissa. Kajaanissa ja Kangasalalla sähköistetään keskisuuren teollisuuden prosesseja. Kaakkois-Suomessa laajennetaan kosteikkoviljelyä maatalousyrittäjien ja maanomistajien kanssa sekä testataan kosteikkokasveista tuotettua kasvualustaa.

”Nykytoimet eivät ole riittäviä, jotta Suomi voisi saavuttaa Pariisin ilmastosopimukseen pohjautuvat EU-ilmastositoumuksensa vuoteen 2030 mennessä. Hallituksen on vauhditettava ilmastotoimia. Suomi voi menestyä puhtaassa siirtymässä toimimalla aktiivisesti uusien teknologioiden ja markkinoiden kehityksessä. Investoinnit fossiilisista polttoaineista irtaantumiseksi parantavat Suomen elinkeinoelämän kilpailukykyä”, toteaa ACE-hankkeen johtaja, erityisasiantuntija Karoliina Auvinen Suomen ympäristökeskuksesta.

Ilmastotoimia vauhditetaan yhdessä julkishallinnon, tutkimuslaitosten, yritysten ja säätiöiden kanssa

ACE-hanke toteutetaan vuosina 2024–2030. Suomen ympäristökeskus koordinoi hanketta, jonka lisäksi EU-rahoitusta saavat Ahola Transport Oy, ELY-keskusten ilmastoasiantuntijaverkosto, Itä-Suomen yliopisto, Kajaanin Romu Oy, Kiteen Mato ja Multa Oy, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Linkosuon Leipomo Oy, Luonnonvarakeskus (Luke), LUT-yliopisto, Metsä Group, Metsähallitus Metsätalous Oy, Metsäteho Oy, Plugit Finland Oy, Pohjaset Oy, Stora Enso, Tiina ja Antti Herlinin säätiö, Toijala Works Oy, Tuoretie Oy, UPM-Kymmene Oyj, ympäristöministeriö ja WWF Suomi.

Itä-Suomen yliopisto vetää tehtäväkokonaisuutta 6 (TK6), jossa pyritään pienentämään raskaiden työkoneiden ja kuljetusten päästöjä metsä- ja elintarviketeollisuudessa. Työmäärältään ja budjetiltaan TK6 on ACE-hankkeen isoin.

”On kunnia olla auttamassa metsä- ja elintarviketeollisuutta pienentämään raaka-aineen hankintaketjun ja lopputuotekuljetusten hiilijalanjälkeä asetettujen tavoitteiden mukaisesti”, alleviivaa ACE-hankkeen TK6:n vetäjä, professori Kalle Kärhä Itä-Suomen yliopistosta metsätieteiden osastolta.

Ilmastoratkaisujen vauhdittaja (ACE) -hankkeella vahvistetaan Keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelman toimeenpanoa taakanjakosektorin päästövähennysvelvoitteen saavuttamiseksi vuoteen 2030 mennessä.

Karoliina Auvinen, ACE-hankkeen johtaja, erityisasiantuntija, Suomen ympäristökeskus, karoliina.auvinen@syke.fi, puh +358 295 251 235

Kalle Kärhä, ACE-hankkeen Raskaiden kuljetusten ja työkoneiden päästöjen vähentäminen metsä- ja elintarviketeollisuudessa -tehtäväkokonaisuuden vetäjä, professori, Itä-Suomen yliopisto, kalle.karha@uef.fi, puh. +358 50 475 4772

Ilmastoratkaisujen vauhdittaja (ACE) -hankkeen verkkosivut

LIFE22–IPC–FI–ACE LIFE