Annele Virtanen

Suomalainen Aerosolitutkimussäätiö palkitsi Annele Virtasen

Itä-Suomen yliopiston professori Annele Virtaselle on myönnetty ansioituneen tutkijan palkinto. Palkinnon jakaa Suomalainen Aerosolitutkimussäätiö. Virtanen toimii Itä-Suomen yliopistossa sovelletun fysiikan laitoksella aerosolifysiikan tutkimusryhmän johtajana.

Annele Virtanen tutkimusryhmineen tutkii ilmakehän aerosolihiukkasia ja niiden ilmastovaikutusta. Pääpaino tutkimuksessa on ilmakehän hiukkasten muodostuminen, ikääntyminen ilmakehässä sekä etenkin hiukkasten ja vesihöyryn vuorovaikutus. Tutkimus on keskeistä ilmaston ja sen muutosten ymmärtämisessä, sillä ilmakehän aerosolihiukkaset vaikuttavat oleellisesti pilvien muodostumiseen sekä niiden elinikään ja ilmakehää viilentävään vaikutukseen. Virtasen oma työ keskittyy kokeelliseen ja havaintoihin perustuvaan tutkimukseen, mutta ryhmässä on vahvaa osaamista myös teoriaan sekä globaaliin ilmastomallitukseen liittyen. Virtasen tieteellinen julkaisutoiminta on ollut mittavaa ja hän on julkaissut useita korkean profiilin julkaisuja johtavissa tiedejulkaisuissa. Hän on ansioitunut erityisesti myös kilpaillun tutkimusrahoituksen hankkimisessa ja on saanut mm Euroopan tutkimus neuvoston ERC:n huippututkijoille suunnattua tutkimusrahoitusta.

– Olen saanut koottua tänne Itä-Suomen yliopistoon huipputason tutkimusryhmän, jossa on osaamista sekä hyvä tekemisen meininki. Tämän sekä yhteistyöverkostojemme turvin pystymme tekemään huippututkimusta, joka noteerataan myös kansainvälisesti. On tärkeää ymmärtää, että nykypäivänä tutkimus ei lähde yksittäisistä huippututkijoista, vaan kaiken takana on tutkimusryhmä, painottaa Virtanen.

Ennen tehtäväänsä Itä-Suomen yliopistolla Virtanen työskenteli Tampereen teknillisessä yliopistossa tutkijana ja yliopistonlehtorina. Kuopioon hän siirtyi vuonna 2012 johtamaan Aerosolifysiikan tutkimusryhmää.

Aerosolitutkimussäätiö tukee ja edistää aerosolialan tutkimusta ja koulutusta. Palkinnolla halutaan kannustaa nimenomaan uransa aktiivivaiheessa työskentelevää tutkijaa. Tutkimus- ja opetusansioiden lisäksi palkittavalta edellytetään, että hän on merkittävästi edistänyt suomalaista aerosolitutkimusalaa ja toiminnassaan myös osoittanut tutkimuksellista johtajuutta.

Palkinto jaettiin maanantaina suomalaiset ilmakehätutkijat yhteen keränneessä kaksipäiväisessä virtuaalikonferenssissa ja se on suuruudeltaan 20 000 euroa.

Professori Annele Virtanen, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/annele.virtanen/