UEF liput lipputangoissa

Strategisen vähittäiskauppajohtamisen kurssi on Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksen uusi avaus, jonka luennoitsijat edustavat suomalaisen talouselämän kärkeä. Kurssi perehdyttää vähittäiskauppaliiketoimintaan ja sen strategiseen johtamiseen.

– Kauppa on Suomen keskeisimpiä elinkeinoja, joka koskettaa kaikkien suomalaisten arkea. Kaupan ala on jo kauan ollut voimakkaassa rakennemuutoksessa ja tutkimuksen avulla voimme myös tukea yrityksiä heidän uudistumispyrkimyksissään. Lisäksi haluamme opetuksen ja tutkimuksen kehittämisen avulla tarjota opiskelijoillemme työelämärelevanttia opetusta aiheesta, jotta työelämän palvelukseen saadaan lisää osaajia, jotka hahmottavat vähittäiskaupan liiketoimintajohtamisen kokonaisuuden, kurssin vastuuopettaja, professori Anu Puusa toteaa.

Kurssilla luennoi muun muassa Talouselämä-lehden vuonna 2018 Suomen vaikutusvaltaisimmaksi päättäjänaiseksi arvioima hallitusammattilainen Sanna Mari Suvanto-Harsaae, joka istuu useiden pohjoismaisten yritysten hallituksissa. Luennoitsijoina ovat myös muun muassa SOK:n entinen pääjohtaja, professori Kari Neilimo, Keskon strategisen kehityksen johtajana ja liiketyyppien kehittäjänä työskennellyt Aalto-yliopiston professori Lasse Mitronen, Tokmanni-konsernin perustaja Kyösti Kakkonen sekä Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Kurssi on toteutettu Broman Groupin lahjoitusvaroilla. Broman Groupin toimitusjohtaja Harri Broman näkee vähittäiskaupan johtamiseen keskittyvän opetuksen kehittämisen erittäin tärkeänä kaupan alalle.

– Tarvitsemme tulevaisuudessa lisää osaamista ja tutkimusta niin kotimaan toimintoihin kuin kansainvälistymiseenkin, Broman sanoo.

8.–26. lokakuuta järjestettävä kurssi on avoin kaikille Itä-Suomen yliopiston opiskelijoille. Kurssi antaa valmiuksia vähittäiskauppa-alan erilaisissa esimies- ja asiantuntijatehtävissä toimimiseen.

Lisätietoja: professori Anu Puusa, puh. 050 442 3376, anu.puusa(at)uef.fi